Toegankelijkheid

Skip to main content

Wees niet bang voor griezels op straat: bijna helft van Nederlanders die Halloween viert doet dat thuis

29 oktober 2018

Het einde van oktober is in zicht. Dus mag het kostuum uit de kast en de snoeppot gevuld, want Halloween komt er weer aan. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat het feest nog niet uitgebreid gevierd wordt in Nederland: van de ondervraagden gaf 16% aan vorig jaar iets speciaals te hebben gedaan tijdens deze enge dag. De populariteit van het feest onder jongeren zou er op kunnen wijzen dat dit in de toekomst gaat veranderen.

Halloween is eenvoudig te herkennen aan de verkleedfeesten, pompoenen met enge gezichten en mandjes vol met snoep. In onder andere de Verenigde Staten is het vieren van de feestdag ontzettend populair: daar werd er vorig jaar 8,4 miljard dollar aan uitgegeven (NOS, 2017). Nederlanders lijken wat minder enthousiast over deze avond voor Allerheiligen, slechts 16% vierde het vorig jaar. Het waren toen vooral jongeren tot 24 (28%) en mensen in de leeftijd 25 tot en met 35 (26%) die aan het verkleedfestijn meededen. Ouderen tussen de 55 en 71 vierden Halloween bijna niet (4%).
 

Lekker thuis griezelen

Veel Nederlanders vierden Halloween vorig jaar thuis (43%). Toch waren er ook mensen die een feest buiten de deur zochten: 18% vierde het bij vrienden, 17% ging naar een café of bar en 3% koos de werkvloer als plek voor hun Halloween festijn. Ondanks mogelijke kou in oktober ging 20% van de ondervraagden de straat op.
 

Trick or treat

Nederlanders zijn de beroerdsten niet als het gaat om geld spenderen aan Halloween. Gemiddeld gaven we vorig jaar 37 euro uit aan de feestdag. Als mensen ervoor kozen om iets te kopen voor Halloween ging hun geld vooral op aan snoep (46%), kostuums (38%) en cadeautjes (18%).

 

Over dit onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1542 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst beantwoord. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. De veldwerkperiode van het onderzoek liep van 1 november tot 3 november 2017.


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Gen Z is van alles wat, net als jij

Loes Kleijngeld
11 augustus 2023

'Coronacrisis maakt ontspannen moeilijker'

Marcel Voorn
05 november 2020

Iedereen aan het woord: de impact van inclusief onderzoek

Amber Porsius
13 augustus 2024

Een nieuwe meetmethode voor de merkkracht van retailmedia

Jeroen Bruin
07 september 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency