Coop maakt het verschil… door persona’s
De vraag
Supermarkt Coop is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het marktgebied is uitgebreid en daarmee is de doelgroep van de supermarkt veranderd. Coop benaderde ons met de vraag wie haar doelgroep is en hoe zij succesvol op die groepen kunnen inspelen.
Het resultaat
Samen met Coop hebben wij vijf persona’s ontwikkeld. Via workshops heeft Coop de doelgroepen beter leren kennen en de vertaling naar persona’s gemaakt. Door persona’s te gebruiken, wekt de Coop de doelgroep ‘tot leven’ en zijn er 'echte' personen van gemaakt met een naam en gezicht, hobby’s, motieven, verlangens en doelen in het leven.
Ook weten we wat hun de houding ten opzichte van shoppen, shopgedrag in de winkel, activatie en communicatieprofiel van de persona’s op basis van Shopper Mentality. Hierdoor kan Coop de consument écht voorop stellen en zorgen voor een maximale fit met hun verzorgingsgebied.
Het proces
Is de Coop-shopper traditioneel of modern? Groot gezin of single?
Samen met Coop heeft Motivaction een personatraject opgezet op basis van Shopper Mentality, het segmentatiemodel van Motivaction. Dit model bestaat uit acht shopper milieus met elk hun eigen drijfveren en shopgedrag en geeft inzicht in de motieven en het gedrag van Nederlanders op het gebied van eten, voeding, boodschappen en keuzes voor het schap.0020
Met grootschalig kwantitatief online onderzoek maakte Motivaction inzichtelijk welke shoppergroepen boodschappen doen bij Coop. Vervolgens hebben dat vergeleken met de mensen die in de buurt van hun supermarkten wonen. Op die manier werd duidelijk welke shoppergroepen Coop goed weet te bedienen en welke Coop minder goed naar de winkel weet te trekken. Door het vaststellen van de huidige én potentiële doelgroepen kan Coop zich op de juiste groepen richten en het assortiment en de communicatie optimaal op deze doelgroepen afstemmen.