Nieuwe handvatten voor campagne Rijksoverheid
De vraag
Welke factoren zijn van invloed op het verzenden van appjes aan verkeersdeelnemers?
Het risico op een ongeluk is 2,5 keer zo groot als verkeersdeelnemers met hun telefoon bezig zijn. Met de MONO-campagne wil Halbers minister van Infrastructuur en Waterstaat daarom stimuleren dat mensen onderweg geen appjes bekijken of verzenden. Een nieuwe invalshoek om dat te bereiken is het zoveel mogelijk voorkomen dat verkeersdeelnemers überhaupt berichten ontvangen. Het ministerie van IenW heeft daarom Motivaction gevraagd onderzoek te doen.
Het resultaat
In ons onderzoek hebben we enkele factoren gevonden die aantoonbaar invloed hebben op het verzenden van appjes aan verkeersdeelnemers. Een belangrijke factor is bijvoorbeeld dat verzenders van appjes de ontvangers zelf altijd verantwoordelijk houden voor het wel of niet checken van hun telefoon. Ook als die ontvangers op dat moment bijvoorbeeld autorijden of fietsen.
Dat klinkt op het eerste gezicht als een redelijk uitgangspunt. Maar bekend is dat mensen het soms lastig vinden controle te hebben over de focus van hun aandacht. Je kunt je als verkeersdeelnemer voornemen je mobieltje te negeren tijdens de reis, maar een binnenkomende melding leidt toch al gauw af en verhoogt dan de kans op ongelukken.
Daarom adviseerden wij het ministerie van IenW met de nieuwe MONO-campagne ‘Mij nie appen!’ om empathie op te roepen bij verzenders van appjes voor de ontvangende verkeersdeelnemers en de situatie waarin zij zich bevinden.
Verder vonden we dat normen van naasten van invloed zijn. Wanneer jouw partner het waardeert dat die niet geappt wordt onderweg, dan zul je daar rekening mee houden. Daarom adviseerden we het gesprek tussen naasten hierover te stimuleren.
Het proces
De onderzoeksvraag sloot goed aan bij onze expertise op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Door middel van kwalitatief online onderzoek hebben we eerst verkend welke factoren mogelijk een rol spelen bij het wel of niet verzenden van appjes aan iemand waarvan je vermoedt dat die op dat moment aan het verkeer deelneemt.
Daarna hebben we door middel van kwantitatief vragenlijstonderzoek het verzendgedrag en de mogelijke factoren systematisch uitgevraagd onder een representatieve steekproef uit ons StemPunt-panel. Daarbij hebben we ook gebruikgemaakt van het zogenaamde CASI-model: een set gedragsbepalers waar de Rijksoverheid communicatiestrategieën op baseert.
Vervolgens hebben we door middel van statistische analyses achterhaald welke factoren daadwerkelijk effect hebben op het gedrag. Tot slot hebben we een segmentatieanalyse uitgevoerd, zodat specifieke doelgroepen kunnen worden geselecteerd op basis van hun scores op gedragsbepalers.