Toegankelijkheid

Skip to main content

Generatie Z betreedt de arbeidsmarkt, maar waar zijn ze naar op zoek?

08 januari 2020

Het is druk in menig kantoor, want er lopen op dit moment vier generaties over de werkvloer. Dat kan voor wrijving zorgen, of juist voor mooie nieuwe inzichten. Deze groepen verschillen namelijk in hoe ze zijn opgegroeid en wat ze van hun werk verwachten. De praktijkervaring van de babyboomers versus de digitale vaardigheden van Generatie Z, elke groep heeft een eigen kijk op de werk-privébalans en ze vinden andere dingen belangrijk in hun baan.

Om goed met al die generaties om te gaan moet je weten wie wat vindt, wat hen drijft en hoe je het best met ze kunt communiceren. Voor baby boomers, Generatie X en millennials is dit inmiddels wel bekend. Maar hoe zit het met Generatie Z?

 

Een pragmatische houding

De jongste groep werknemers is opgegroeid in de economische crisis, en dat is terug te zien in hun houding nu.

“Ik heb vier bijbanen, snackbar, aardappel rooien, tulpen plukken, wortels oogsten. Het hele jaar door doe ik van alles en nog wat.”

Ze hebben van huis uit meegekregen, of zien om zich heen, dat het belangrijk is om al vroeg te bouwen aan een zekere toekomst. Daar handelen ze dan ook naar. Dat komt deels door hun ouders:

Mijn moeder stopte met zakgeld geven, dus toen moest ik wel gaan werken.

Maar zoals we in ons eerdere artikel over de prestatiedruk op Generatie Z al schreven, zijn niet alleen externe factoren de oorzaak van deze levensstijl van de jeugd. Ze stellen forse verwachtingen aan zichzelf en streven allemaal op hun eigen manier naar een hoger doel. Sommigen denken bijvoorbeeld bij het kiezen van een studie al na over de toekomst, en hebben daarvoor een uitgebreid plan.

 

Werken, maar waar?

Generatie Z realiseert zich dus veelal goed dat een baan, en de juiste voorbereiding daarop, hun verder gaat brengen. Wat ze vaak nog niet weten is waar ze dat werk willen doen, en wat hun ideale ‘grote-mensen-baan’ is. De hoeveelheid aan mogelijkheden levert soms zelf stress op, want eenmaal een richting gekozen betekent dat je ‘vast’ zit. Dat is juist niet wat Generatie Z wil!

Hier wordt een scheiding zichtbaar tussen de verschillende soorten Gen Z’ers. Er is een groep die al zekerder is van zichzelf, en ook al redelijk goed weet welke richting zij later op willen gaan. Daar tegenover staan de jongeren die het werkende leven nog als verre toekomst zien, en die liever stap voor stap kijken naar wat zij over vijf of tien jaar doen. Ze richten zich nu op hun studie en houden zich niet echt met werken bezig, dat komt later wel.

Wat Generatie Z wel weet: het moet anders dan hun voorgangers. Waar millennials veel werken met flexcontracten en om de zoveel jaar op zoek gaan naar een nieuwe baan, wil de jongere generatie liever zekerheid in hun werk. Dat uit zich voor hen in de voorkeur voor al op jonge leeftijd een vast contract, duidelijke afspraken over promoties en een concrete taakomschrijving. Of ze beginnen hun eigen bedrijf, waardoor ze de touwtjes zelf in de hand hebben.

Ondanks hun hang naar vastigheid wil Generatie Z tegelijkertijd vrij zijn: zelf hun dagen invullen, eigen werktijden bepalen en op vakantie wanneer het hen uitkomt. Belangrijke punten om rekening mee te houden als werkgever of collega.

 

#goals

Ook in het type baan dat Gen Z’ers zoeken en de verwachtingen die zij van hun werk hebben, zien we onderling verschil. Kort gezegd kun je deze groep opdelen in twee soorten: idealisten en materialisten.

De idealisten hechten meer waarde aan duurzaamheid en het verbeteren van de maatschappij. Zij vinden dat de merken die je gebruikt veel zeggen over je identiteit, en scharen zich dan ook graag achter die organisaties die het volgens hen goed doen.

“Merken als Tesla en Tikkie zorgen echt voor vernieuwing en die maken de wereld een stukje slimmer.”

“Shell is echt een no go, vreselijk. Zij zijn verantwoordelijk voor 3% van de CO₂-uitstoot.”

Voor werkgevers zijn deze normen en waarden van de jonge generatie van groot belang. Als je deze idealisten als werknemer aan je wilt binden, zul je rekening moeten houden met hun verwachtingen en daarop moeten aansluiten met jouw verhaal.

Materialisten kiezen niet zozeer voor een betere wereld, maar richten zich op een beter leven voor henzelf. Ze vinden geld en status belangrijk, en hechten vooral waarde aan een baan die genoeg betaalt voor een luxe leven. Hoewel zowel de idealisten als de materialisten op zoek zijn naar een goede werksfeer, is de laatste groep daarnaast vooral bezig met hun imago en de merken die daar bij horen.

“Echte merken zijn Louis Vuitton, Prada, Moncler. Als je iemand ziet die dat aan heeft denk je wel: wauw die heeft het goed voor elkaar. Als ik het geld zou hebben, dan is de PC Hooftstraat van mij.”

“Living the American dream, jetski’s, veel vrouwen om je heen. Genieten van het leven door tijd en geld te hebben, dat is belangrijk.”

 

Op welke Generatie Z richt jij je?

We hebben het al eerder gezegd, maar ook wat betreft werkbeleving is er niet één soort Generatie Z. Het zijn jongeren die verschillen in wat ze verwachten, wat ze belangrijk vinden en waar ze naar op zoek zijn.

Wel zien we duidelijke groepen binnen deze generatie ontstaan: gaan ze voor de maatschappelijke impact, of zie ze de effecten van het werk liever in hun eigen portemonnee? Op welke groep jij je als werkgever ook richt, zorg ervoor dat jouw communicatie en HR-strategie zich aansluit op de belevingswereld van die doelgroep.

Wil je meer weten over Generatie Z op de arbeidsmarkt? Neem contact op met Sanne Audenaert of Ester Koot.


Vragen?
Sanne van Elsas

Email
Functie HR-onderzoeksadviseur
Telefoon +31 (0)20 58 98 242

Ester Koot

Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36


Gerelateerde artikelen

‘Als medisch specialisten hebben we inspraak op de nieuwe pensioenregeling’

Jorn Lingsma
25 november 2021

Black Friday 2021: consument wil terug naar de fysieke winkel

Ruurd Hielkema
22 november 2021

“Historische Declaration of Friendship Across Religions in de maak”

Martijn Lampert
27 september 2018

Motivaction en NoticeSound combineren expertise

Kevin Hengstz
29 april 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency