Toegankelijkheid

Skip to main content

65% van de Nederlanders heeft een droge huid door het vele handen wassen en 1 op de 3 verzorgt de huid niet, ondanks dat 30% kloven heeft

14 april 2020

In samenwerking met Motivaction heeft het Huidfonds onderzoek gedaan onder Nederlanders naar de huidproblemen die zij ervaren door het vele handen wassen i.v.m. het coronavirus. Uit dit representatieve onderzoek blijkt dat het grootste deel van de Nederlanders (69%) door het vaker wassen last heeft gekregen van huidproblemen aan hun handen. De meeste problemen zijn een droge huid, kloven, barsten van de huid en huiduitslag.

Aan het onderzoek – representatief voor de Nederlandse bevolking – deden 1.021 mensen mee tussen de 18 en 80 jaar. Gemiddeld worden de handen nu zo’n 4 keer per dag meer gewassen, dan voor de coronacrisis. Voor bijna de helft van de Nederlanders (47%) leidt het wassen in kleine mate tot huidproblemen, voor één op de vijf (18%) in grote mate en voor 5% leidt het wassen in zeer grote mate tot huidproblemen.

Van de mensen die last heeft gekregen van huidproblemen door het wassen had 95% last van een droge huid. Drie van de tien Nederlanders heeft last gekregen van kloven of barsten van de huid. Bijna 1.4 miljoen Nederlanders (8%) heeft een vorm van uitslag gekregen.

Omdat blijkt dat drie op de tien Nederlanders nu niets onderneemt tegen de klachten, wil het Huidfonds waarschuwen voor het ontwikkelen van ergere klachten aan de huid. Om die te voorkomen is het belangrijk je handen met koud of lauw water te wassen en niet met heet water én om direct na het wassen je huid in te smeren met een vette crème. Hierbij geldt: hoe vetter, hoe beter. Denk er bijvoorbeeld ook aan om de handen extra dik in te smeren voor het slapengaan. Daarnaast roept het Huidfonds Nederlanders op om niet te blijven zitten met ernstige klachten: raadpleeg bij ernstige klachten altijd de huisarts.

 

Over het Huidfonds:

Het Huidfonds is een erkende goededoelenorganisatie die het belang van een gezonde huid onder de aandacht wil brengen. ‘Hou van je huid, zorg voor je huid’ is de boodschap die wij uitdragen. Om onze missie te volbrengen hebben we drie belangrijke doelstellingen voor ogen:

  • Voorkomen van huidaandoeningen door voorlichting;
  • Verbeteren van de zorg voor mensen met een huidaandoening;
  • Acceptatie van de huid die ‘anders’ is.

 

Methode en opzet onderzoek:

Dit onderzoek is uitgevoerd door Motivaction te Amsterdam door middel van een kwantitatief onderzoek. Het veldwerk heeft gelopen op 7 april 2020. N=1021. De data is representatief voor alle Nederlanders in de leeftijd van 18 tot en met 80 jaar. Bron van de data is de Motivaction Corona Impact Monitor.

Neem voor meer informatie contact op met Seth Schaafsma.

Bron: Huidfonds, 14.04.2020

 


Vragen?
Seth Schaafsma

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Doe mee aan het Mediabereiksonderzoek biculturele Nederlanders 2024

Lex van Meurs
28 maart 2024

Emerce100: de beste bedrijven in e-business 2022

Jeroen Senster
29 april 2021

NMO publiceert Mediatrends 2022

Lex van Meurs
03 april 2023

Generatie Z betreedt de arbeidsmarkt, maar waar zijn ze naar op zoek?

Sanne Audenaert
08 januari 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency