Toegankelijkheid

Skip to main content

Black Friday: 40% meer deelnemers dan in 2018

25 november 2019

Ruim een derde van de Nederlandse consumenten verwacht op Black Friday, 29 november, of in de dagen daarna op koopjesjacht te gaan. Vorig jaar was dat precies een kwart, in de jaren daarvoor nog veel minder. Code oranje dus, zo niet rood: het wordt nog gekker dan het gekkenhuis waarvan in 2018 al sprake was. Vooral de leeftijdsgroepen tot 45 jaar doen volop mee, maar 45-plussers zijn bezig met een inhaalslag. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.009 Nederlanders, uitgevoerd in de aanloop naar Black Friday 2019.

Black Friday wint sinds enkele jaren ook in Nederland sterk aan populariteit. In Amerika geldt de dag als aftrap van het cadeauseizoen, en retailers en merkeigenaren willen hier heel graag eenzelfde momentum creëren. Daarom kunnen consumenten vanaf vrijdag 29 november tot en met maandag 2 december (Cyber Monday) profiteren van speciale aanbiedingen en kortingen in zowel fysieke als online winkels.

 

Bijna alle Nederlanders kennen Black Friday

Black Friday werd nog niet zo lang geleden in ons land geïntroduceerd, maar inmiddels weten bijna alle Nederlanders (95%) de koopjesdag redelijk tot zeer accuraat te plaatsen. Twee jaar geleden was dat nog ‘maar’ 65%. De bekendheidsvraag stellen is na dit jaar dus overbodig, wat evenveel zegt over het succes van het fenomeen als over een favoriete hobby van heel veel Nederlanders: voordeel scoren.

 

Ruim een derde verwacht op koopjesjacht te gaan

In 2017 deed 14% van de Nederlanders mee aan Black Friday, in 2018 was dat 25% en dit jaar verwacht ruim een derde (35%) op koopjesjacht te gaan. Ruurd Hielkema, senior research consultant bij Motivaction: ‘We hebben dit begin november, ruim voordat het onderzoek van start ging, al voorspeld. Alle seinen stonden op groen, en bovendien zit Black Friday in 2019 nog dichter op het sinterklaasfeest dan vorig jaar. Dat maakt de kans op succes alleen maar groter.’  Onder jongeren tot 25 jaar ligt de verwachte participatiegraad het hoogst (58%), maar ook in wat oudere leeftijdsgroepen (45-65 jaar) denkt inmiddels een kwart aan Black Friday mee te gaan doen.

 

File op internet

Online winkels zullen veel meer van Black Friday traffic profiteren dan fysieke winkels, nog meer zelfs dan in 2017 of 2018. Ruim de helft van de Black Friday fans (53%) verwacht hoofdzakelijk of uitsluitend online te gaan winkelen (2018: 39%), één op de tien gaat vooral of alleen naar fysieke winkels en 38% maakt op dit punt geen onderscheid. Files op internet en bezorgproblemen zijn gezien de gestegen populariteit nauwelijks te vermijden, met frustraties bij de consument als logisch vervolg.

 

Bol.com en MediaMarkt koplopers 

Bol.com en MediaMarkt worden evenals in 2018 het meest genoemd als outlets waar men zeker een kijkje gaat nemen, gevolgd door Wehkamp, HEMA, Zalando en Coolblue. Amazon en AliExpress zijn nog steeds kleine spelers, met daarbij opnieuw de logische vraag: voor hoe lang nog?  

 

Vaker oriëntatie vooraf op websites van winkels en merken

Acht op de tien consumenten (81%, vergelijkbaar met 2018) die Black Friday nu al hebben aangekruist in hun agenda, oriënteren zich vooraf in bepaalde mate op het aanbod. Websites van winkels (59%) zijn de meest genoemde bronnen van informatie, duidelijk meer dan vorig jaar (49%). Op enige afstand volgen websites van merken/producenten – ook meer dan vorig jaar – en online zoekmachines (beide 34%). De consument zoekt dus gerichter dan in 2018.        

 

Kleding en schoeisel populairste productgroepen

Bovenkleding (32%), schoenen (30%), parfum/eau de toilette (22%) en speelgoed (21%) zijn de meest genoemde productgroepen waarnaar men op jacht gaat. Deze top vier wijkt nauwelijks af van die van 2017 of 2018. Black Friday draait dus zeker niet alleen, of zelfs niet met name, om de aanschaf van consumentenelektronica.        

 

Verwacht besteed bedrag stijgt ook

Ongeveer de helft van de Black Friday liefhebbers durft een inschatting te maken van het budget dat ze gaan besteden. Gemiddeld komt dat uit op € 229, zo’n dertien procent hoger dan de € 203 van 2018.

 

Scepsis over kortingen groeit nauwelijks

Tegenover een kleine groep (9%) die ervan overtuigd is dat de kortingen op Black Friday echt bijzonder zijn, staat een veel grotere sceptische groep van 57% (2018: 54%) die dit in twijfel trekt. Hoewel de twijfel nauwelijks toeneemt, blijft transparantie en eerlijkheid voor retailers dus geboden. Mede gevoed door consumentenwaakhonden zijn veel consumenten argwanend.

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 70.000 leden. 1.009 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Het online veldwerk voor dit onderzoek liep in week 46-47 2019. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

 


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Tweede meting ReputatiePanel: Denken in algemeenheden bemoeilijkt het bepalen van de waarde van reputatie

Karel Slootman
10 juli 2020

Nederland bezuinigt op boodschappen, voorkeur voor huismerken en goedkope basisproducten neemt toe

Els van der Velden
29 december 2022

Weet realtime de bezoekersaantallen in uw binnenstad

Huib Lubbers
16 oktober 2023

Hoe kunnen musea millennials triggeren?

Daan Damen
18 juli 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency