Trends & ontwikkelingen
De wereld is constant in beweging. Ook in de Nederlandse samenleving verandert er veel en in korte tijd. Het is voor organisaties dan ook van groot belang om zicht te houden op deze ontwikkelingen. Door pas op een trend in te spelen als deze opkomt, loop je eigenlijk al achter de feiten aan.
Maar hoe zet je een reactieve strategie om in plannen voor de toekomst? Met trendonderzoek krijg je inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen en kun je proactief aan de slag.
Wat houdt trendonderzoek in?
Trendonderzoek van Motivaction kijkt naar de verschuivingen en ontwikkelingen in de maatschappij, en toont hoe waarden en leefstijlen van verschillende groepen Nederlanders veranderen.
De waarden van burgers of consumenten zijn een belangrijke voorspeller van voorkeuren en gedrag. Door kennis van deze waarden en hoe ze verschuiven kun je anticiperen op gedrag in de toekomst. Hoe mensen nu in het leven staan, geeft belangrijke aanwijzingen voor hun keuzes op langere termijn.
Waarom trendonderzoek laten doen?
De maatschappij verandert snel en consumenten wordt steeds kritischer. Dat maakt het voor organisaties uitdagend om in te schatten wat bedreigingen zijn en waar kansen liggen. Een betrouwbaar en grondig trendonderzoek zorgt ervoor dat je effectief kunt inspelen op trends en ontwikkelingen, en helpt je bij:
- Het afstemmen van je innovatieplannen op data, in plaats van een onderbuikgevoel
- Inspiratie voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, door in te spelen op hoe de maatschappij zich ontvouwt
- Een effectieve communicatiestrategie waarmee je aan blijft sluiten bij de wensen van consumenten
- Het analyseren van groeimogelijkheden op basis van de verwachte veranderingen in de markt
- Het voorblijven van je concurrenten door eerder op de hoogte te zijn van de nieuwe wensen van de consument
Een veranderende belevingswereld
Motivaction onderzoekt trends en ontwikkelingen niet alleen op basis van meningen en gedrag, maar heeft ook diepgaand inzicht in de waarden van Nederlanders. Al ruim twintig jaar doen we uitgebreid Mentality-onderzoek naar de waarden en leefstijlen van burgers en consumenten.
Dit langdurige, terugkerende onderzoek geeft een grondig beeld van de belangrijkste sociaal-maatschappelijke trends in ons land, zowel in de breedte als per doelgroep. Zo kan trendonderzoek van Motivaction duiding bieden vanuit het verleden, grip op de actualiteit geven en de kennis aandragen voor weloverwogen keuzes voor de toekomst.
Wil je meer weten over trends en ontwikkelingen? Neem dan contact op met Kevin Hengst.
Of download een van de onderstaande trendrapporten: