Prof. Michael Traugott licht overwinning Trump toe bij Motivaction
Sinds 2015 kent Motivaction een Advisory Board met wetenschappers en entrepreneurs die het management inhoudelijk adviseren. Een van de adviseurs is Michael Traugott, hoogleraar Social Research en Communication Studies aan de universiteit van Michigan. Hij heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de presidentscampagnes van onder meer Obama/Romney en Trump/Clinton. Deze week heeft Michael Traugott de eerste analyses gepresenteerd aan Motivaction-medewerkers.
Trump heeft vooral in de laatste dagen voor de verkiezingen stemmen gewonnen bij ‘zwevende kiezers'. En daar hadden de polls geen vat op. Er is een nieuwe electorale werkelijkheid ontstaan omdat Trump met zijn boodschap en aanpak een groep heeft weten te bereiken die bij de eerdere verkiezingen niet van zich heeft laten horen. De voorspellingsmodellen die de 'pollsters' gebruiken baseren zich op historische (stem)gegevens en houden daarmee onvoldoende rekening met gevoelens van een groot deel van de Amerikaanse samenleving. Traugott bepleit het inzetten van sociale media analyses om ook deze geluiden in de peilingen een plek te geven.