Toegankelijkheid

Skip to main content

Wat is kwalitatief onderzoek? Tips voor studenten

19 april 2017

Kwalitatief onderzoek geeft antwoord op “hoe-en-waarom-vragen” en is primair gericht op het ontdekken van, en geven van inzichten in motivaties, behoeften, percepties en emoties. Dit zijn allemaal dingen die de gedragingen en ideeën van mensen beïnvloeden.

 

Het verschil met kwantitatief onderzoek

Met kwantitatief onderzoek kunnen uitspraken worden gedaan die vertaald kunnen worden naar de hele populatie. Hieruit ontstaan betrouwbare uitspraken. Zo kan bijvoorbeeld gezegd worden hoeveel procent van de Nederlandse bevolking wat afweet van eerste hulp bij ongelukken.

Binnen kwalitatief onderzoek wordt daarentegen altijd gewerkt met probleemrelevante en vaak relatief kleine steekproever. Het gaat dan niet om een representatief onderzoek onder de gehele Nederlandse bevolking, maar om een kleinschalig onderzoek in relatie tot een specifiek probleem.

Kwalitatief onderzoek kan zowel online als face-to-face plaatsvinden: door middel van observeren, individuele diepte-interviews of focusgroepen.

 

Zelf kwalitatief onderzoek uitvoeren, analyseren of rapporteren?

Voor wie graag zelf aan de slag wil met kwalitatief onderzoeken hebben wij een handleiding opgesteld met tips.

 


Vragen?
Sander Kluiters

Email
Functie Research Director | Manager InnovatieLab
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Andere downloads

De mediabubbel

Lex van Meurs
30 december 2022
Mediarapport Mentality 2019

Mediarapport Mentality: het mediagebruik van jouw doelgroep

Jeroen Senster
18 juli 2019

Effectieve Gedragsbeïnvloeding – een model met bewuste én onbewuste routes

Cecilia Keuchenius
09 september 2019
Whitepaper clienttypen

Whitepaper 'Wat werkt bij wie?'

Marcel Voorn
30 januari 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency