Toegankelijkheid

Skip to main content

BBQ'en onverminderd populair, maar verandert wel van karakter

26 augustus 2019

Evenals in voorgaande jaren maken 9 op de 10 Nederlanders jaarlijks minimaal één BBQ mee. Nog steeds wordt de meest recent bezochte BBQ beoordeeld met een 8. BBQ’en blijft populair, maar verandert wel van karakter. De grill ligt minder vol, het aandeel vleesvervangers groeit en nieuwe kooktechnieken worden vaker toegepast.

 

Vrolijkheid, vrijheid en verbinding

Elk jaar weer blijkt barbecueën in Nederland een absolute hit. Het is een bezigheid die vrolijkheid schept, vrijheid suggereert en verbinding stimuleert. Kom daar in een maatschappij vol chagrijn nog maar eens om. Het aantal BBQ’ers blijft dan ook onveranderd hoog, en de frequentie waarmee gebarbecued wordt stijgt zelfs iets. Van een afnemende waardering is geen sprake, en de interesse in de aanschaf van nieuwe apparatuur is en blijft aanzienlijk. Zelfs het weer lijkt er wel warmer van te worden, zo meldt een consument in het onderzoek van dit jaar. Nog even en aan BBQ’en wordt ook een metafysische waarde toegekend.

 

Nationaal cultureel erfgoed

Maar zover willen we op basis van de onlangs verschenen rapportage van de 5e editie van het Nationaal BBQ Onderzoek, een samenwerkingsverband met Activate & Co, nog niet gaan. Ruim 800 personen tussen de 18 en 70 jaar, een landelijk representatieve steekproef, werkten in juli 2019 aan het onderzoek mee. Uit hun antwoorden valt af te lezen dat BBQ’en als nationaal cultureel erfgoed beschouwd mag worden, of op zijn minst als volkssport nummer één.

 

Apparaten in 5,3 miljoen huishoudens

Tweederde van de Nederlanders heeft een eigen BBQ. Dit betekent dat zo’n 5,3 miljoen huishoudens over minimaal één apparaat beschikken. De strijd tussen op houtskool/briketten gestookte BBQ’s vs. elektrische of gasapparaten is nog lang niet beslecht. Opvallend is dat het aandeel van houtskoolapparaten in 2019 (de status quo dus) hoger ligt dan vorig jaar, maar dat de interesse in de aanschaf van nieuwe gas BBQ’s juist stijgende is. Het is een gevecht tussen the real thing vs. een praktischer en schoner apparaat. Compassie met het milieu en het vermijden van geopolitieke conflicten met de buren pleiten voor gas of elektrisch. Maar de norm van oudsher is toch houtskool met fijne rooklucht – zo is het gebruik van rookhout en rooksnippers dit jaar weer toegenomen. Bovenal heeft de consument echter behoefte aan een multifunctionele BBQ, die zich leent voor verschillende kooktechnieken en kooktoepassingen.

 

Veranderingen op en rond de grill

Er gebeurt zeker het nodige op en rond de grill, maar niet op radicale wijze noch in een duizelingwekkend hoog tempo. Want de consument is eerder geneigd tot behoud dan tot verandering, tenzij aan dat laatste een groot praktisch of financieel voordeel vastzit. Zo zet de trend naar het gebruik van nieuwe kooktechnieken in een rustig tempo door. Drie op de tien grillmasters passen deze inmiddels met een zekere regelmaat toe. Vorig jaar was dat zo’n vier procent minder. Ook het aanbod aan vegetarische vleesvervangers op BBQ’s is dit jaar weer gegroeid, op indexbasis met ruim tien procent – vergeet of negeer groeiramingen van rond de vijftig procent. Traditionele vleessoorten zoals hamburgers, speklapjes en braadworst lagen dit jaar minder op de grill, vaak zonder dat er specifieke vervangers voor in de plaats kwamen. De grill wordt gemiddeld genomen simpelweg wat minder volgebouwd. Ook stokbrood en sauzen worden minder vaak aangeboden. Laat dat het antwoord zijn op de vaak bekritiseerde overdaad bij het BBQ’en.

 

De toekomst

De consument serveert anno 2019 naar eigen zeggen vaker groente, groentesalade en kip op zijn eigen BBQ, en minder vaak varkensvlees, aardappels en stokbrood. Deze zelfrapportage is behoorlijk consistent met de in vijf jaar opgebouwde tijdslijn, en we durven hem gerust te extrapoleren naar 2020 en verder. Het aandeel vegetarische producten op de grill zal dus blijven toenemen, zoals ook het aantal flexitariërs en vegetariërs nog steeds groeit. Het belang van varkens- en rundvlees zal nog afnemen, mogelijk ten gunste van wat meer vis en kipproducten. Maar vlees zal zeker niet helemaal van de grill verdwijnen. Juist in een tijd van veranderende voedingsgewoonten en een andere visie op vleesgebruik wordt BBQ’en ook een periodieke escape, even adem halen en tijd voor een guilty pleasure.

 

Rapportages Nationaal BBQ Onderzoek in Nederland en België

De rapportage van het Nationaal BBQ Onderzoek 2019-2020 in Nederland, de 5e editie al weer, is verkrijgbaar ad € 1.750,- excl. BTW. In België werd dit jaar de 2e editie van het Nationaal BBQ Onderzoek België uitgevoerd, onder een landelijk representatieve steekproef van ruim 800 consumenten in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De rapportage hiervan is beschikbaar ad € 2.500,- excl. BTW. Bij afname van beide rapporten geldt een tarief van € 4.000,- excl. BTW. Meer informatie:

of  


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Motivaction en NoticeSound combineren expertise

Kevin Hengstz
29 april 2020

Black Friday: 40% meer deelnemers dan in 2018

Ruurd Hielkema
25 november 2019

Motivaction genomineerd als 'Data & Insights Bureau van het Jaar'

Pieter Paul Verheggen
18 april 2024

ReputatiePanel: diversiteit belangrijk voor reputatie

Karel Slootman
28 januari 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency