Toegankelijkheid

Skip to main content

BBQ’en in Nederland: een pretentieloos gezelschapsspel

20 september 2022

Middenin de koopkrachtcrisis is het BBQ-gedrag van de consument eerder conservatief en behoudend dan vernieuwend en vooruitstrevend. Bestaande trends – bewuster, duurzamer, meer vega – staan niet stil, maar van een versnelling is geen sprake. Barbecueën is vooral een leuk en gezellig gezelschapsspel waar we niet te moeilijk over moeten doen. Misschien is het ook wel een guilty pleasure als het gaat om vlees eten. Dit blijkt uit het Nationaal BBQ Onderzoek 2022-2023.

 

Heel Nederland grillt

Barbecueën blijft onverminderd populair. Evenals in de vorige editie van het Nationale BBQ Onderzoek (2020) maken ruim acht op de tien Nederlanders (85%) jaarlijks minimaal één BBQ mee. Zij beleven daar, in een grillgezelschap van gemiddeld tien anderen, ook plezier aan. De meest recente BBQ waarbij ze aanwezig waren, waarderen ze met een rapportcijfer van 7,8 gemiddeld. Slechts één op de tien Nederlanders heeft een serieuze hekel aan barbecueën.

 

Maar we doen het wel minder vaak

De frequentie waarmee in Nederland gebarbecued wordt, ligt lager dan twee jaar geleden. De openstelling van de horeca is daar mede debet aan: we hebben weer méér te kiezen dan in coronatijd. Daarnaast speelt ook in deze markt de dalende koopkracht mee. Een BBQ is doorgaans niet goedkoop en als de boodschappen in het afgelopen jaar zo’n 15% duurder zijn geworden dan geldt dat ook voor BBQ-gerelateerde aankopen.

  

Aanschaf nieuwe BBQ's op een laag pitje

Financiële voorzichtigheid zien we zeker bij de aankoop van nieuwe apparatuur. Drie procent heeft ten tijde van het veldwerk (juli) al een nieuwe BBQ gekocht. Dit is minder dan in de voorgaande jaren. Daarnaast is zo’n zes procent dat nog van plan. Gemiddeld verwacht de consument  248 euro voor een BBQ te betalen. Dit is weliswaar zo’n tien procent meer dan in 2020, maar dit verschil dekt de inflatie zeker niet af.

 

Veiligheid staat op één

De voorkeur voor de gewone, houtskool gestookte bol BBQ neemt af ten gunste van één van de vele varianten. Populairder worden met name de diverse tafelmodellen, kamado’s, plancha grills, grill barrels en buitenkeukens. De keuze is reuze, als het apparaat maar veilig is, want dat blijft het belangrijkste aankoopcriterium. De mogelijkheid om te grillen en te roosteren zijn de belangrijkste functionaliteiten die een nieuwe BBQ moet bezitten, maar het belang van kunnen stoven en pizza's kunnen bakken neemt dit jaar toe.

 

Vrouwen doen de boodschappen, mannen staan achter de grill

Achter de grill staan is nog steeds meer een mannen- dan een vrouwentaak. Een opvatting die mannen en vrouwen met elkaar delen. Vrouwen zijn ook meer bescheiden over hun grillkunsten: ze geven zichzelf een 6,0 als BBQ-chef, waar mannen zichzelf belonen met een 6,5. In beide gevallen ligt het cijfer iets hoger dan in 2020. De vrouw is overigens wel diegene die veel vaker de boodschappen doet.

 

Minder koolhydraten op en bij de grill

De standaard op een gemiddelde Nederlandse BBQ blijft onveranderd stokbrood met kruidenboter, hamburgers, kipsaté, speklapjes, een groene salade en de nodige sauzen. De trend naar het gebruik van nieuwe kooktechnieken kwam al in 2020 tot stilstand. Ook dit jaar zit er geen beweging in. Grote wijzigingen zijn er evenmin in het productaanbod op een gemiddelde BBQ. Per saldo consumeren we wat meer groente (courgette en champignons), groene salade en kip. Varkensvlees, aardappels en pastasalade zijn wat minder aanwezig. Minder koolhydraten dus.

 

Vleesvervangers groeien nauwelijks

Inmiddels koopt iets meer dan één op de vijf BBQ’ers weleens vegetarische vleesvervangers voor op de grill, nauwelijks meer dan twee jaar terug. Opvallender is de grote concurrentie tussen de huismerken, Vivera, Garden Gourmet, de Vegetarische Slager en Valess, die elk een koperspubliek van 35% tot bijna 50% hebben. De consument probeert uit, op zoek naar de juiste smaak en textuur.

 

Bewuster barbecueën

Wat betreft duurzaamheid zien we dat houtskool gestookte BBQ’s door de tijd heen terrein inleveren, ten gunste van andere apparaten. Duurzaam vlees, met op zijn minst een Beter Leven-keurmerk, had al een stevige positie verworven en die is de afgelopen twee jaar alleen maar sterker geworden. In mindere mate geldt dat ook voor scharrelvlees en –kip. Er gebeurt op dit gebied dus wel iets, maar van een revolutie is geen sprake.

 

 

 

Over het onderzoek

Het veldwerk voor het zevende Nationale BBQ Onderzoek, een initiatief van Motivaction en Activate&co, werd online uitgevoerd in juli 2022. Een landelijk representatieve steekproef van n=1.028 personen tussen de 18 en 75 jaar dat participeerde in deze peiling. Deze respondenten werden ontleend aan Stempunt, het ISO-gecertificeerde access panel van Motivaction. Parallel aan het Nederlandse onderzoek werd ook in België een nagenoeg identieke meting uitgevoerd.

Meer info over het Nationaal BBQ Onderzoek 2022-2023:

 


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Consument duidelijk over AI-toepassingen bij retailers: kansen, maar ook huiver

Ruurd Hielkema
10 september 2024

ShopperMentality

Clasine van der Wal
20 november 2023

Welke factoren bepalen ons digitale gedrag?

Kevin Hengstz
21 oktober 2021

Ontdek de kracht van citymarketing met Glocalities: het succes van de ‘Kom niet naar Den Bosch’-campagne

Pieter Paul Verheggen
10 oktober 2024
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency