Toegankelijkheid

Skip to main content

Corona veranderde het consumptiepatroon in een derde van de huishoudens

28 maart 2022

Dankzij de pandemie besteden huishoudens meer aandacht aan hun gezondheid. Eén op de vijf Nederlanders (19%) eet door corona thuis gezonder en bewuster dan voorheen. Ook besteden huishoudens meer aandacht aan hun avondmaaltijd. Eén op de tien brengt zelfs meer tijd door in de keuken voor het avondeten. 

Eind februari 2020 werd de eerste coronabesmetting in Nederland vastgesteld. Binnen een week  volgen maatregelen tegen verspreiding van het virus, wat leidde tot een intelligente lockdown. Binnen FMCG en food retail heerst in die weken vooral chaos met hamstergedrag, lege schappen en winkelwagentjeswasstraten. De stemming fluctueerde tussen doem- en wensdenken: is dit het einde der tijden of het begin van een nieuwe tijd? Het einde der tijden is het niet geworden, wel een beginnetje van een nieuw tijd. 

 

Dankzij corona meer aandacht voor gezondheid

Goede weerstand en een verantwoorde BMI bieden betere bescherming tegen corona. Vooral daarom besteedt één op de vijf Nederlandse huishoudens (17%) nog steeds meer tijd aan het maken van gezonde maaltijden. Daarnaast eet één op de vijf Nederlanders (19%) door corona thuis gezonder en bewuster dan voorheen. Bijna zes op de tien Nederlanders (57%) claimen al zo gezond mogelijk te leven. Een stijging van ongeveer vijf procent in vergelijking met het pre-corona tijdperk. De aandacht voor gezondheid is dus een blijvertje. 

 

Koken met zorg en aandacht

Eén op de tien huishoudens besteedt meer aandacht aan de bereiding van hun avondeten. Nieuwe recepten doorbreken de routine. Huishoudens koken met minder pakjes en zakjes en gaan de uitdaging van moeilijke gerechten niet uit de weg. Ook hier ziet Motivaction een permanente verandering. Huishoudens hebben koken met zorg en aandacht herontdekt. 

 

Vegetarische maaltijden groeien in populariteit 

Bijna één op de vijf consumenten (17%) is door corona meer gaan letten op duurzaamheid bij de aankoop van producten. Hiermee heeft de pandemie een duw gegeven in de richting van bewust handelen. Ook zien we een verdere groei (+6%) van het aantal vegetarische maaltijden. Niet alleen vegetariërs maar ook flexitariërs eten meer vegetarische maaltijden sinds de uitbraak van corona. 

 

Boodschappen doen als ‘moetje’

Anno 2022 ligt de bezoekfrequentie van supermarkten nog steeds lager dan voor corona. Het aantal consumenten dat maximaal eens per week in de fysieke winkel komt, is sterk toegenomen: van 26 procent in 2019 naar 35 procent nu. Onbezorgd boodschappen doen maakte twee jaar geleden plaats voor doelgericht en goed voorbereid inkopen. De gevolgen voor de supermarkten zijn een lagere bezoekfrequentie en een hogere kassa-aanslag. Een oorzaak is dat consumenten minder plezier beleven aan boodschappen doen (-11%) dan voor corona. Zelfs zonder mondkapje. Maar ook de groei van online draagt hier aan bij. 

 

Online boodschappen populair, maar grenzen aan de groei

Tijdens de pandemie neemt het aantal huishoudens dat online boodschappen doet stevig toe, van 25 procent in 2019 naar 30 procent in mei 2020. Inmiddels doet 35 procent van de huishoudens de boodschappen wel eens online. Dit is niet alleen een keuze uit liefde, maar ook uit noodzaak. Toch zitten er grenzen aan deze groei. Eén op de zeven à acht online shoppers verwacht en hoopt de komende tijd terug te keren naar de fysieke winkel. Zo blijkt boodschappen doen meer dan alleen gemak.

 

De koopkracht daalt

Over alle ontwikkelingen ligt de schaduw van een dalende koopkracht. 30 procent van de boodschappers let nu meer op prijs tijdens boodschappen doen dan vóór corona. Een verschil van 7 procent met juni 2020 (23%). Natuurlijk wordt prijs dit jaar alleen nog maar belangrijker. Door de aankomende recessie is het einde nog lang niet in zicht.

 

Over het onderzoek

Tussen maart en juni 2020 voerde Motivaction vier peilingen uit om de impact van COVID-19 op het voedings- en winkelgedrag in Nederland te volgen. Twee jaar later legde Motivaction dezelfde vragen opnieuw aan de consument voor. Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt panel van Motivaction met meer dan 70.000 leden. 1.029 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. Het veldwerk werd medio februari 2022 uitgevoerd.

 


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Seniorenorganisaties pleiten voor Breed Nationaal Pensioenakkoord

Rob Doornbos
21 november 2018

BusinessLocus

Ondernemerschapsstijlen binnen het MKB.
Rob Doornbos
25 maart 2014

Nieuwsbrief mei '24: Motivaction genomineerd voor 'Bureau van Het Jaar' en worden alcoholpauzes de nieuwe norm?

Karine Bloem
07 mei 2024

Commercieel Nederland is somber over groei en laat kansen liggen!

Pieter Paul Verheggen
08 oktober 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency