Toegankelijkheid

Skip to main content

Coronacrisis zorgt voor wijzigingen in personeelskosten

02 februari 2021

Recent onderzoek toont aan dat de coronacrisis invloed heeft op het personeelsbeleid van organisaties. Zo passen organisaties hun arbeidsvoorwaarden aan vanwege de situatie. De personeelskosten kunnen wijzigen door bijvoorbeeld de vergoeding voor thuiswerkkosten.

Het coronavirus heeft veel gevolgen voor organisaties. In opdracht van Rendement Uitgeverij onderzocht onderzoeksbureau Motivaction wat de effecten van de coronacrisis zijn voor onder meer het personeelsbeleid van Nederlandse organisaties. Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd onder 529 professionals, blijkt dat veel organisaties een aantal zaken hebben geregeld die zij zonder de coronacrisis niet aangepakt zouden hebben, zoals het tegen het licht houden van de bedrijfsstrategie (18%). Ruim een kwart (26%) heeft het arbeidsvoorwaardenpakket aangepast. Van deze groep geeft 84% aan dat zij de arbeidsvoorwaarden hebben aangepast om het thuiswerken goed te laten verlopen en/of omdat werknemers minder of anders reizen (69%).

 

Organisaties investeren in vitale werknemers

De coronacrisis zorgt ook voor een stijging van bepaalde personeelskosten. Organisaties verwachten met name extra kosten te maken voor de vergoeding of verstrekking van thuiswerkfaciliteiten. Dit geldt voor meer dan de helft (53%) van de ondervraagde organisaties. Andere coronagerelateerde zaken waardoor de personeelskosten stijgen, zijn het coronaproof maken van het kantoor (47%), thuiswerkvergoedingen (25%) en het vitaal houden van werknemers (23%). Daarnaast maken organisaties extra personeelskosten door extra loon (12%), andere vormen van zakelijke reizen (5%) en door (om)scholing van werknemers (3%).

 

Kantoor krijgt een andere rol na corona

Toch biedt ‘het nieuwe normaal’ op bepaalde vlakken ook kansen voor organisaties. Zo denkt 32% van de deelnemende organisaties dat de nieuwe situatie juist leidt tot kostenbesparing en verwacht 12% makkelijker personeel te kunnen vinden. Veel deelnemers verwachten bovendien dat het kantoor in de toekomst een andere rol zal krijgen. Bijna zes op de tien organisaties (59%) gaan een nieuwe balans zoeken tussen thuiswerken en werken op kantoor. Een klein deel (3%) van de ondervraagden wil van het kantoor een zakelijke ontmoetingsplek voor werknemers maken of een deel van de kantoorruimte afstoten of verhuren. Ruim een kwart (26%) van de deelnemers verwacht terug te gaan naar de situatie van vóór de coronamaatregelen.

 

Motivaction heeft in opdracht van Rendement Uitgeverij 529 professionals via een enquête gevraagd naar de impact van corona op hun organisatie. Dat heeft interessante resultaten opgeleverd. U leest hier meer over in het verdiepingsartikel ‘Welke impact heeft corona op organisaties’. En bekijk ook de infographic ‘De gevolgen van corona voor het Nederlandse mkb’.

 


Vragen?
Jeroen Senster

Email
Functie Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67

Natascha Schippers

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284


Gerelateerde artikelen

SER-advies toekomst arbeidsmarkt sloeg platformwerkers over

Sanne Audenaert
14 oktober 2021

Motivaction opnieuw als beste beoordeeld voor kwantitatief communicatieonderzoek Rijksoverheid

Bram van der Lelij
23 november 2020

Motivaction neemt Bureau RMC over

Pieter Paul Verheggen
27 juni 2023

Ruim een kwart amateursporters gebruikt sportsupplementen

Lieke van Duist
10 februari 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency