Delen is het nieuwe dineren: shared dining is de trend voor kerst 2024
Bij shared dining komen verschillende gerechten op tafel die iedereen kan proberen: kleine hapjes, snacks of kleine porties van hoofdgerechten. Je hebt dus niet meer een eigen gerecht op je bord. Shared dining is trending in de Nederlandse horeca, maar ook in Nederlandse huishoudens. De helft van Nederland kent het begrip inmiddels, ruim de helft vindt het een aantrekkelijk concept terwijl een derde er ook weleens aan heeft meegedaan. Veruit de meesten van die groep zijn er positief over, maar er kleven ook haken en ogen aan het delen van de hapjes. Dit blijkt uit representatief onderzoek van Motivaction onder 1.071 Nederlanders (18-80 jaar), uitgevoerd in oktober 2024.
Shared dining vooral bekend onder jongeren
De helft van de Nederlanders (52%) is inmiddels bekend met het concept 'shared dining'. Bij mensen van 25 tot 34 jaar is dat zelfs bijna driekwart (73%), terwijl dit bij 65-plussers nog beperkt is tot 29%. Ook geldt: hoe hoger het opleidingsniveau en inkomen, des te groter de bekendheid met dit relatief nieuwe fenomeen.
Ruim de helft van de Nederlanders vindt shared dining als concept aantrekkelijk
Shared dining wordt als concept door ruim de helft van de Nederlanders (56%) als aantrekkelijk ervaren, ongeacht of ze er al eens aan hebben meegedaan of niet. Dit geldt veel meer voor vrouwen (65%) dan voor mannen (47%), en veel meer voor jongeren tot 35 jaar (68%) dan voor 65-plussers (43%).
Een derde deed al eens mee
Een derde van de Nederlanders (35%) heeft al eens aan één of meer shared dining ‘sessies’ meegedaan. Dat gebeurde het vaakst in een restaurant (62%), maar nauwelijks minder in een huiselijke setting, bij familie, vrienden of in het eigen huis (54%). Dit laatste is met name zeer populair in de leeftijdsgroep 25-34 jaar (77%).
En dat viel zeker niet tegen
De laatste keer dat mensen shared dining hebben ervaren, gaven ze deze avond gemiddeld een 7,7 – een prima score, zeker voor Nederlandse begrippen. Onvoldoendes kwamen nauwelijks voor, en de waarderingen waren consistent over de verschillende leeftijdsgroepen. Bij een kwart van de avonden stond er geen specifieke keuken centraal, maar een mix van allerlei gerechten. De populairste keuzes waren de Spaanse keuken (20%), gevolgd door de Mediterrane (15%) en Aziatische fusion keuken (14%).
Lekker uitproberen en socialiseren
Toegespitst op shared dining in de horeca is het grootste voordeel daarvan volgens de consument het kunnen uitproberen van gerechtjes die je normaal niet zou kiezen (68%). Daarna wordt het sociale aspect genoemd, ofwel de gespreksstof die de verschillende gerechtjes opleveren (43%). Andere voordelen, elk voor ongeveer een kwart van de consumenten van belang, zijn dat er voor elk wat wils is, dat alles op komt (dus geen voedselverspilling), de feestelijk volle tafel, dat er alle tijd is om te genieten en de brede menukaart.
Het lekkerste is het snelst op
Natuurlijk zien consumenten ook nadelen aan shared dining. Het grootste nadeel? De lekkerste hapjes zijn altijd als eerste op (33%). Andere 'bummers', genoemd door ongeveer een kwart van de mensen, zijn onder andere: het soms niet kunnen voldoen aan dieetwensen, compromissen moeten sluiten over de gerechtjes, gebrek aan hygiëne, liever je eigen favoriete gerecht willen bestellen (vooral populair bij 55+), dominante types die bepalen wat er gegeten wordt, en verschillen in eettempo aan tafel.
Trending met kerst
De mogelijke nadelen ten spijt zou shared dining in de kerstperiode best eens trending kunnen worden, zowel thuis als in de horeca. Want de helft van Nederlanders (48%) ziet shared dining met familie of vrienden thuis als een geschikte manier om tenminste één van de komende kerst-/feestdagen te vieren. Onder jongeren tot 35 jaar zijn dat er zelfs zes op de tien. Daarnaast vinden vier op de tien Nederlanders shared dining met familie of vrienden in een restaurant een geschikte manier om de komende kerst door te komen. Dan moeten ze nog wel opa en oma over de streep trekken, want die moeten nog wel even aan het idee wennen.
Over het onderzoek
Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt panel van Motivaction met meer dan 70.000 leden. 1.071 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. Het online veldwerk werd medio oktober 2024 uitgevoerd. Meer informatie: .
Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25