Doe mee aan het Mediabereiksonderzoek biculturele Nederlanders 2024
Je kunt nu met eigen vragen participeren in het Motivaction mediabereiksonderzoek onder biculturele Nederlanders. Je krijgt daarmee inzicht in het mediagebruik van álle Nederlanders.
Toenemende groep consumenten
Het aandeel van biculturele Nederlanders is inmiddels ruim 30% en neemt nog steeds toe. Maar deze grote groep consumenten is niet voldoende vertegenwoordigd in het traditionele mediabereiksonderzoek. Hoe weet je welke kanalen je kunt inzetten om deze groepen te bereiken? En hoe weten media of hun aanbod aantrekkelijk is voor deze doelgroepen?
Het mediabereiksonderzoek geeft inzicht
Naar welke tv zenders en kanalen kijken Turkse Nederlanders? Welke radiozenders beluisteren Marokkaanse Nederlanders? En welke Surinaamse en Caribische nieuwsmedia worden in Nederland gevolgd?
Enkele resultaten uit onze vorige onderzoeken:
- Het mediagebruik van biculturele Nederlanders verschilt substantieel met die van autochtone Nederlanders.
- Biculturele Nederlanders herkennen zich minder in Nederlandse media en voelen zich minder gerepresenteerd.
- De waardering voor de nationale media is onder biculturele Nederlanders lager dan onder autochtone Nederlanders.
Wat houdt het mediabereiksonderzoek in?
Motivaction en TransCity voeren sinds 2007 elke twee jaar een grootschalig mediabereiksonderzoek uit onder Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Caribische Nederlanders. Om jou van de juiste cijfers te voorzien, interviewen wij in 2024 n=1.600 biculturele Nederlanders, online en face-to-face.
Dit mediabereiksonderzoek biedt inzicht in het gebruik van zowel reguliere als cultuurgebonden media als het gaat om:
- Televisiezenders
- Video-on-demand-diensten
- Radiozenders
- Nieuwsmedia (online en print)
- Sociale media
Ook vragen wij naar de mate waarin de verschillende doelgroepen het Nederlandse televisielandschap inclusief vinden.
Doe mee met eigen vragen
Het is nu mogelijk om hier met jouw vragen aan deel te nemen. Deze eigen vragen hoeven niet direct een verband te hebben met media, maar kunnen bijvoorbeeld ook ingaan op merkbekendheid, productgebruik of andere onderwerpen.
Met participatie aan dit onderzoek krijg je naast antwoord op de eigen vragen ook een uitgebreid inzicht in mediabereikscijfers onder Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Caraïbische Nederlanders. Hierbij wordt gekeken naar reguliere media en cultuurgebonden media, waaronder televisie, radio, websites, print en social media.
Door de resultaten van de eigen vragen te verbinden aan mediagegevens weet je bijvoorbeeld:
- Het marktaandeel ten opzichte van concurrenten
- De aantrekkelijkheid van producten of diensten
- Bekendheid en waardering van het merk
- De mate waarin jouw merkpropositie aansluit bij de belevingswereld van biculturele Nederlanders
Wil je participeren met eigen vragen aan dit onderzoek? Je kunt je uiterlijk 26 juli aanmelden. Neem contact op met Lex van Meurs of download voor meer informatie het onderzoeksvoorstel via het formulier op deze pagina.