Toegankelijkheid

Skip to main content

Gemak in de samenleving is genormaliseerd

18 september 2023

Magnetronmaaltijden waren tot 10 jaar geleden iets voor luie mensen die kozen voor gemak. Een fiets kocht je in de fietsenwinkel en de uitnodiging voor een familiefeest kwam via de post. Maar recent Mentality-onderzoek laat zien dat onder invloed van technologische ontwikkelingen efficiëntie en gemak zijn genormaliseerd onder grote groepen consumenten.

Maaltijdboxen van HelloFresh, voorgesneden boontjes in de supermarkt of eten bestellen via Uber Eats, gemak is nu breed in de samenleving het nieuwe ‘normaal’. Dankzij de smartphone maken we nu online een afspraak bij de huisarts, of vragen we geld terug via Tikkie. Een fiets hoeven we niet meer aan te schaffen, die kunnen we nu via een abonnement bij Swapfiets afnemen. En die uitnodiging voor een familiefeest ontvangen we via een datumprikker. 

Gemak is daarmee in heel veel producten en diensten een hygiënefactor geworden. Het creëert mogelijkheden die eerder niet beschikbaar waren. Dit heeft veranderingen gebracht in ons waarden- en normenpatroon en de eisen die Nederlanders stellen aan organisaties en in de omgang met elkaar. Dit is een van de belangrijkste conclusies die we kunnen trekken op basis van ons laatste omvangrijke Mentality-onderzoek. 

Motivaction volgt op de voet hoe de samenleving zich ontwikkelt en wat voor impact dat heeft op ons denken en ons gedrag. Wij begrijpen daarmee als geen ander wat de drijfveren van gedrag zijn. Deze inzichten bundelen wij sinds 1997 in ons Mentality-model. Het Mentality-model heeft zich in de loop der jaren bewezen als een effectieve methode om gedrag en voorkeuren van mensen te begrijpen. Hiermee biedt het meer verklaringskracht dan de traditionele indelingen op basis van leeftijd, geslacht, opleiding en inkomen. 

Regelmatig updaten wij het Mentality-model. Dit jaar hebben wij actuele onderwerpen opgenomen over het belang van duurzaamheid, de meningen over andersdenkenden en ‘woke’ gedachtengoed, de impact van social media op het vertrouwen in de wetenschap, de visie van burgers op de overheid, de perceptie van gender en relaties en de houding ten opzichte van vluchtelingen. Daarnaast hebben we ons in de kennis over het multimediale media- en koopgedrag van shoppers verdiept.


V
eranderingen in de samenleving leveren nieuwe inzichten 

De update van Mentality levert een aantal belangrijke inzichten op: we zien dat de gemiddeld wat oudere, traditionele burgerij kleiner wordt van 13% naar 8%. Daarentegen wordt de groep Kosmopolieten met een meer wereldse oriëntatie onder invloed van bijvoorbeeld sociale media groter en is zij gegroeid van 13% naar 18%. 

De veranderingen in de samenleving heeft grote invloed op wat mensen belangrijk vinden en nastreven. Dit heeft geleid tot aanpassing van de naam van het profiel Gemaksgeörienteerden. De afgelopen jaren is gemak belangrijker geworden en daarmee geïntegreerd in de leefstijl van veel burgers en consumenten in Nederland. Gemak is niet meer onderscheidend voor één specifieke doelgroep. 

Tegelijkertijd zien we onder dezelfde groep Gemaksgeorienteerden een versterkte mate van kortetermijndenken en gerichtheid op eigen individu of groep. Nederlanders met dit waarden- en normenpatroon voelen een kloof met de overheid en hebben meer dan gemiddeld dat zij voor een deel niet aangehaakt zijn bij wat de moderne consumptiemaatschappij hen biedt. Deze groep duiden wij aan met de term Impulsieve individualisten.


Wat levert de update van het Mentality-model jou op?

Met deze grondige update van het model gaat Motivaction verder op de weg om een actueel en praktisch inzicht te bieden in de belevingswereld van de huidige groep burgers en consumenten in Nederland. Met de inzichten hieruit kun je jouw doelgroepen beter bereiken, krijg je meer tevreden klanten of burgers, communiceer je duidelijker jouw boodschap, is de beoogde gedragsverandering effectiever én behaal je een hoger rendement op investeringen in marketing, communicatie en beleid. 

Mentality helpt organisaties, instellingen en overheden om consumenten en burgers beter te begrijpen. Het geeft jou de mogelijkheid om in de huid van jouw klanten en doelgroep te kruipen. 

 

Lees hier meer over het Mentality-model


Meer weten? 

Heb je vragen of wil je met Mentality aan de slag binnen jouw organisatie? Neem contact met ons op via onderstaande contactgegevens. 


Vragen?
Sander Metaal

Email
Functie Senior Research Manager
Telefoon +31205898377

Pieter Paul Verheggen

Email
Functie Algemeen Directeur
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Basishouding van meeste omwonenden over Eindhoven Airport blijft positief

Jeroen Senster
11 maart 2021

Nederlanders eten seizoensbewust en klassiek, stamppot favoriet

Ruurd Hielkema
29 december 2022

In 4 stappen naar een nieuw concept. Stap 3: aanscherpen op basis van klantfeedback

Henriët Hensen
11 december 2019

Hoe blijf je (mentaal) fit tijdens de coronacrisis?

Karin Lammers
11 februari 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency