Toegankelijkheid

Skip to main content

Het Nationale BBQ-onderzoek 2018: Belgen experimenteren meer achter de BBQ dan Nederlanders

21 augustus 2018

21.08.2018 - Barbecueën is in Nederland en België zeer populair. Negen op de tien Nederlanders en acht op de tien Belgen maken jaarlijks minimaal één BBQ mee. De meesten van hen doen dat nog veel vaker. In beide landen wordt evenveel plezier beleefd aan BBQ’en. Het productaanbod op een gemiddelde BBQ is in beide landen echter wezenlijk anders. Ook zijn Belgen leergieriger, al verder met experimentele kooktechnieken en enthousiaster over het hele jaar door BBQ’en. Dit blijkt uit het Nationale BBQ Onderzoek van Trendbox (powered by Motivaction) en Activate&Co, dat dit jaar in Nederland voor de vierde en in België voor de eerste keer werd uitgevoerd. In beide landen participeerden representatieve steekproeven van 800 consumenten tussen de 18 en 70 jaar in het onderzoek.  

 

De zomer fonkelde als zelden tevoren,  en dat deed de liefhebbers van barbecueën deugd. Wekenlang hoefden zij niet naar buiten te kijken om vast te stellen of de BBQ aan kon. Belangrijker was vaak de vraag of het er niet te warm voor was. Oude en nieuwe media, paid, owned & earned, uitgevers en adverteerders haakten er vol op in. ‘Maak-kans-op’ campagnes met een nieuwe BBQ als inzet waren niet aan te slepen. Te veel van het goede was het voor het gros van de Nederlandse en Belgische consumenten nog niet. Voorlopig is BBQ’en nog steeds hot. Sizzling hot.

 

Barbecueën is geen zesjes-cultuur

Negen op de tien Nederlanders (88%) en acht op de tien Belgen (82%) maken jaarlijks minimaal één BBQ mee. Onze zuiderburen barbecueën gemiddeld wel wat vaker dan de Nederlanders: één op de vijf Belgen staat zelfs minimaal tien keer per jaar achter of bij de grill. In beide landen is het plezier dat men aan  barbecueën beleeft groot. De meest recent bijgewoonde BBQ wordt in Nederland met 7,7 beoordeeld, in België zelfs met een 7,9. Omgekeerd is de groep die helemaal niets met dit fenomeen heeft in beide landen zeer klein. In België gaat het om zes, in Nederland om zeven procent van de consumenten.  

 

Maar grillmasters (m/v) zijn bescheiden mensen

Opvallend is dat grillmasters in beide landen relatief bescheiden zijn over hun eigen kookprestaties. In Nederland geeft men zichzelf gemiddeld een rapportcijfer van 6,3, in België is dat een 6,2. In beide landen ligt het cijfer dat mannen zichzelf geven een half punt hoger dan bij vrouwen. Bescheidenheid kent zo haar gradaties.  

 

Nederlanders zuiniger bij de aanschaf van een nieuwe BBQ

Groot is het verschil tussen beide landen als het gaat om de aanschafplannen voor nieuwe apparatuur. Begin juli was 14% van de Belgen van plan om een nieuwe BBQ te gaan kopen, tegen een schamele 6% in Nederland. De aspecten waar kopers in spe dan op letten, verschillen ook in sterke mate. Bij onze zuiderburen gaat de beurs sowieso wijder open, gaat men vaker (73%) dan in Nederland (59%) bij voorkeur naar een fysieke winkel en is er veel aandacht voor merk, kleur, design en de verschillende gebruiksmogelijkheden. Nederlanders denken vaker aan een online aankoop, met een veel lager budget dan de Belgen in gedachten hebben. En het nieuwe apparaat moet voor hen vooral ‘veilig‘ zijn.   

 

Belgen experimenteren vaker achter de BBQ

Er was het afgelopen jaar weer volop aandacht voor nieuwe kooktechnieken op de BBQ, maar die aandacht loopt vooruit op de gebruiken die nog heersen. Want in beide landen prevaleert het klassieke barbecueën – vlees,  kipsaté, eventueel nog een visje of groente en wat kant-en-klare sausjes – nog ruimschoots boven de meer experimentele technieken. Belgen zijn  al wel wat verder: van hen experimenteert een derde (34%) met een zekere regelmaat, waar dat in Nederland nog maar een kwart (26%) is. 

 

Verschillen in aanbod op de BBQ groot

Het plezier op een gemiddelde BBQ is in beide landen even groot, het aanbod op die BBQ is toch wezenlijk anders. In Nederland ligt er beduidend vaker kip op de grill, en worden er ook meer vegetarische vleesvervangers ingekocht. In België doet men veel vaker iets met aardappels en/of groente dan in Nederland.

 

Braadworst met mayo vs. hamburgers met knoflooksaus

Vlees, hoe kan het ook anders, is in beide landen op negen van de tien BBQ’s voor handen. Maar bij de vleessoorten stuiten we op grote cultureel-gastronomische verschillen. In België zijn braadworst (55%) en spareribs (43%) de meest populaire soorten, in Nederland hamburgers (70%) en speklapjes (53%). Bij de zuiderburen doet de BBQ’er zich veel vaker te goed aan lamsvlees, kebab en merguez, terwijl iets noordelijker karbonaadjes, varkensfilet en shaslick op hun bereiding liggen te wachten. En waar Belgen een en ander versieren met mayonaise of ketchup van Devos & Lemmens en Heinz, brengen Nederlanders hun bordjes op smaak met saté- of knoflooksaus van Wijko, Calvé en Remia.       

 

De goede sfeer blijft het belangrijkst

Wat blijft als belangrijkste onderstroom en als basis voor een goede BBQ, is de goede sfeer. Consumenten in beide landen associëren BBQ’en in zeer sterke mate met lekker buiten zijn (82%), met een vakantiegevoel, met een feestje. Belgen zijn in dat opzicht nog positiever dan Nederlanders, zijn bovendien leergieriger en zouden ook veel vaker (42%) dan Nederlanders (23%) wel het hele jaar door willen BBQ’en. Als de opwarming van de aarde een beetje doorzet, is dat binnen afzienbare termijn geen enkel probleem.
 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek hebben in Nederland n=816, in België n=800 respondenten in de leeftijd van 18 tot 70 jaar de vragenlijst volledig beantwoord. In beide gevallen gaat het om landelijk representatieve steekproeven. In Nederland betreft het de vierde editie van dit onderzoek, in België vond het voor de eerste keer plaats. Het veldwerk werd in de laatst week van juni en de eerste twee weken van juli 2018 uitgevoerd. Motivaction is lid van brancheorganisatie MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

 

Over de initiatiefnemers

Activate&Co en Trendbox, sinds 2017 powered by Motivaction, zijn de initiatiefnemers van het Nationale BBQ Onderzoek uitgevoerd.


Motivaction onderzoekt als onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau de waarden, motieven en leefstijl van mensen en organisaties. Sinds de oprichting in 1984 toetsen wij ideeën, innovatieplannen, producten en beleid op succes, voor de korte en lange termijn. Dit doen wij empirisch, met kritische blik en innovatieve onderzoeksmethoden. Wij combineren academische diepgang met kennis van zakelijke belangen en maatschappelijke drijfveren. We zien hierdoor waar kansen liggen en vertalen deze naar concrete adviezen.

 

Activate&co is 100% specialist in brand & business activation. Van wervende online banners tot totale resultaatgerichte activatiecampagnes. Al meer dan 15 jaar investeren we als enig activatiebureau in continu onderzoek naar wat consumenten triggert en aanzet tot actie. Met die insights ontwikkelen we effectieve activatie-oplossingen die werken voor brand & business groei.


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Babyboomers floreren: wat we kunnen leren van hun welzijn

Henk Heinen
09 december 2024

2023: een positieve opsteker voor de winkelstraat!

Huib Lubbers
16 januari 2024

Noord/Zuidlijn is verslechtering voor inwoners Nieuw-West en Noord

Karel Slootman
15 juli 2019

De aantrekkingskracht van Baudet: drijfveren van FvD-sympathisanten

Bram van der Lelij
13 juni 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency