Toegankelijkheid

Skip to main content

Leasen is here to stay met Generatie Z als haar grootste aanjager

17 juli 2023

Motivaction voert periodiek onderzoek uit naar productlease. Waar de meting in 2021 een populariteitsstijging van private lease liet zien, toonde de meting van 2023 dat deze groei is gestagneerd. Toch kopt de titel van dit stuk dat leasen geen aflopende zaak is. Dat komt doordat de groep die afwijzend tegenover leasen staat bij de meeste categorieën in de afgelopen jaren af is genomen. De nieuwe generatie is nu de grootste aanjager.

 

Een toenemende focus op geld beïnvloedt de leasemarkt

Met de hogere prijzen en daarmee toenemende zuinigheid van Nederlanders zien we dat geld een grotere rol speelt in de keuze om te gaan leasen. Zo geven meer consumenten aan duurdere producten te willen leasen door de mogelijkheid om gespreid te betalen. Andersom zien we dat de perceptie van de hogere prijs van leasen in toenemende mate een rol speelt in de keuze om juist een product te kopen. Deze hogere prijs wordt door de lease-enthousiasten dan weer weggestreept tegen de financiële risico’s van kopen. Zo kiest de helft van de autoleasers de afwezigheid van onvoorziene kosten als een reden om dit product te leasen. Kosten spelen dus een belangrijke rol in de keuze om wel of niet te leasen.

Leasen blijft een groeimarkt

Sinds 2018 zien we dat de afwijzende houding tegenover leasen in veel van de productcategorieën iets is afgenomen. Alleen de lease van zonnepanelen vormt een uitzondering op deze regel. De afname van critici is gedeeltelijk te danken aan de hogere mate van vertrouwen in de kwaliteit van leaseproducten. Maar daar blijft het niet bij. Ook de afnemende behoefte om producten zoals kleding, voertuigen en meubels te bezitten drijft de populariteit van leasen. Een ontwikkeling die op straat al duidelijk zichtbaar is in de hoeveelheid Check scooters, Swapfietsen en Greenwheels.

Binnen de leasemarkt is de auto nog steeds het populairste product, met 13 procent van de consumenten die deze ook daadwerkelijk leaset. Deze categorie staat daarmee recht tegenover kleding en schoenen, een categorie die 93% van de consumenten niet overweegt te leasen. Hoewel dit haast negatief in de oren klinkt is het leasen van mode nog niet afgeschreven. 

Zo zien we dat de groep critici slinkt en de enthousiasten zich bevinden onder de nieuwkomers op de consumentenmarkt: de jongeren. Ontwikkelingen die hand in hand gaan met een toename van duurzaamheid als reden om te leasen. 

Jongeren als grote aandrijvers van de leasemarkt

Maar wie zijn die leasers dan? Net als in de afgelopen jaren zien we dat jongeren de grootste lease enthousiasten zijn. Daar tegenover zien we dat consumenten tussen de 65 en 80 jaar een kritischer standpunt innemen. Van deze groep geeft de helft aan leasen nooit in overweging te nemen, onafhankelijk van het product. Dit staat haaks tegenover Generatie Z, waarvan slechts een kwart hier hetzelfde over denkt.

We concluderen dat nieuwe producten kopen nog geen geschiedenis is, ondanks de toenemende vanzelfsprekendheid van leasen. Zo geeft een minderheid van de ondervraagden aan dat zij verwachten dat het leasen van veel producten heel normaal is over 5 jaar.

Een minderheid die ook hier voor een groot deel bestaat uit jongeren. Er kan dan ook geen twijfel over bestaan, deze relatief jonge consumentengroep houdt er op het gebied van consumptie duidelijk een andere mening op na dan haar voorgangers. Met een verwachtte toename van de bestedingsruimte van deze groep opgroeiende jongeren zal de invloed van Generatie Z in de markt de komende jaren toenemen. En met Generatie Z als haar kardrager durven wij te stellen; leasen is here to stay.

 

Over het onderzoek 

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt panel van Motivaction met meer dan 70.000 leden. 1.051 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. Het veldwerk werd medio april 2023 uitgevoerd.

 

 


Vragen?
Loes Kleijngeld

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 589 82 05


Gerelateerde artikelen

30% van de Nederlandse organisaties heeft geen leerbeleid

Ester Koot
09 december 2020

11% van Nederlanders ervaart partnergeweld tijdens coronacrisis

Cecilia Keuchenius
10 september 2020

Flexwerk Onderzoek 2021: Flexwerker wil niet beschermd worden

Ester Koot
03 december 2021

Back to the gym: hoe win je als sportschool- of club jouw leden terug?

Henriët Hensen
22 juli 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency