Toegankelijkheid

Skip to main content

Mensen die veel zorg nodig hebben, stappen minder vaak over van zorgverzekeraar

10 mei 2019

Mensen die veel zorg nodig hebben, zijn het afgelopen jaar veel minder vaak overgestapt naar een andere zorgverzekeraar dan mensen die aangeven geen zorg nodig te hebben. Dat blijkt uit de zorgmonitor 2019 van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Mensen die veel zorg nodig hebben zijn bijvoorbeeld mensen met een chronische ziekte, aandoening of langdurige revalidatie die doorlopend zorg nodig hebben. Veel mensen uit deze groep zijn tevreden met hun zorgverzekering. Maar uit de zorgmonitor komt ook naar voren dat mensen in deze groep- die niet zijn overgestapt- veel vaker aangeven bezorgd te zijn dat zij niet geaccepteerd worden door een andere zorgverzekeraar (18%) en dat er verborgen kosten zijn (14%). Bij de groep mensen die zeggen geen zorg nodig te hebben zijn die percentages respectievelijk 2% en 8%. Zorgverzekeraars zijn echter verplicht om iedereen voor de basisverzekering te accepteren en moeten transparant zijn over welke zorg zij vergoeden. Daarnaast hanteren zorgverzekeraars als uitgangspunt dat een overstappende verzekerde zonder extra voorwaarden wordt geaccepteerd als hij naar een vergelijkbare aanvullende zorgverzekering overstapt. 

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Het is onwenselijk dat mensen die veel zorg nodig hebben deze drempels ervaren om over te stappen. Deze groep draagt eraan bij dat zorgverzekeraars scherp blijven op goede, toegankelijke en betaalbare zorg. Er is dus werk aan de winkel voor zorgverzekeraars om duidelijker uit te leggen dat er geen beperkende acceptatieregels zijn. Op die manier kunnen ze ervoor zorgen dat deze overstapdrempels verdwijnen. Dit kan bijvoorbeeld door hier tijdens het overstapseizoen expliciet aandacht aan te besteden.’ 

Mensen die veel zorg nodig hebben kijken kritisch naar de zorg

De groep mensen die veel zorg nodig heeft stapt veel minder vaak over. Tegelijkertijd geeft deze groep - meer dan andere groepen - aan vaker verschillen te zien tussen zorgverzekeraars. Ook hebben ze dit jaar vaker hun polis bij de huidige verzekeraar aangepast. Het gaat dus om een oplettende groep die op basis van hun ervaringen zorgverzekeraars scherp kan houden. Hiervoor is het nodig dat zorgverzekeraars de informatie verduidelijken. De groep die veel zorg nodig heeft, heeft namelijk minder vaak vertrouwen in de huidige informatievoorziening over dekkingen en vergoedingen op de websites van zorgverzekeraars.  

Mensen die veel zorg nodig hebben stellen ook andere eisen aan de zorgverzekeraar dan mensen die geen zorg nodig hebben. Zij vinden bijvoorbeeld vaker dat zorgverzekeraars actief moeten zorgen voor een goede beschikbaarheid van zorg in de regio, veel keuzevrijheid moeten bieden en kwaliteitseisen moeten stellen aan zorgverleners. Mensen die geen zorg nodig hebben vinden het vaker belangrijk dat zorgverzekeraars scherp onderhandelen met zorgverleners om de premie zo laag mogelijk te houden en dat zorgverzekeraars gezond gedrag van verzekerden belonen om zorg te voorkomen.    

Over het onderzoek

De zorgmonitor is in opdracht van de ACM uitgevoerd door Motivaction onder een representatieve steekproef van ruim 1500 Nederlanders van 18 tot 80 jaar. De resultaten zijn representatief op basis van opleiding, leeftijd, geslacht, regio, waardeoriëntatie en gezinsgrootte.

Bron: ACM, 09.05.2019

Deel dit artikel

Vragen?
Cecilia Keuchenius

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Medewerkers spenderen budget liever aan sport, beweging en ontspanning dan aan coaching

Ester Koot
06 mei 2019

Offline leden werven in een ‘always on’ wereld

Jeroen Bruin
18 juli 2019

E-commercesector start unieke samenwerking om pakketbezorging nog duurzamer te maken

25 januari 2018

Toenemend optimisme bij ondernemers

Rob Doornbos
23 juni 2020
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency