Toegankelijkheid

Skip to main content

Nederland slikt zichzelf gezond: helft van de Nederlanders gebruikt voedingssupplementen

10 september 2019

Magnesium omdat de buurvrouw heeft gezegd dat het goed is voor de botten. Visolie omdat er deze week alweer geen vette vis op het menu stond. Een multivitaminenpil om die opkomende verkoudheid tegen te gaan. De helft van de Nederlanders slikt voedingssupplementen. Bijna tweederde (63%) van hen doet dat regelmatig, ruim eenderde (37%) gebruikt ze af en toe. Dit blijkt uit online onderzoek dat Motivaction onlangs uitvoerde onder een landelijk representatieve steekproef van 1.113 Nederlanders tussen de 15 en 70 jaar.    

 

Multivitaminen favoriet

Multivitaminen worden veruit het meest geslikt (44%), gevolgd door vitamine D en magnesium. De andere producten in de top tien van meest gebruikte supplementen zijn vitamine C, vitamine B12, calcium, visolie, ijzer, cranberry en vitamine B complex.

 

Gender- noch leeftijdsneutraal

Het productgebruik is gender- noch leeftijdsneutraal. Zo gebruikt 20% van de 25-34 jarigen foliumzuur, een belangrijk supplement voor vrouwen met een kinderwens. De middelbare leeftijdsgroep van 45-54 gebruiken meer dan gemiddeld magnesium en vitamine C, terwijl senioren vaker kiezen voor calcium, glucosamine, CBD-olie en kurkuma.

 

Ik heb ergens gelezen dat…

Slechts een derde van de supplementgebruikers (32%) doet dit op advies van een (para-)medisch specialist zoals een huisarts of fysiotherapeut. Senioren gaan meer dan gemiddeld af op het advies van een arts. Het grootste deel van de gebruikers baseert zich echter op informatie die ze ergens hebben gelezen of gehoord, terwijl ook het advies van vrienden en bekenden een belangrijke rol speelt.  

 

Pillenstrijd in retailland

Tweederde van de gebruikersgroep koopt zijn supplementen (ook) bij een ‘stenen’ drogist, drie á vier op de tien doen dat (ook) bij online winkels. Voor één op de vijf, veel meer vrouwen dan mannen, is de gezondheids-/reformwinkel één van de favoriete adresjes. De pillenstrijd in retailland is dus nog lang niet beslist, te meer omdat consumenten er veelal verschillende aankoopplaatsen op nahouden. Interessant is dat dit in alle leeftijdsgroepen gebruikelijk is, óók bij senioren. 

  

Ter preventie

De meest genoemde reden om voedingssupplementen te slikken is ter preventie, om eventuele klachten in de toekomst te voorkomen (43%). Een derde neemt supplementen omdat ze denken via hun dagelijkse voeding te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen. Een nog iets kleinere groep heeft een fysiek probleem dat ze graag willen oplossen, terwijl twee op de tien slikken omdat ze tot een risicogroep behoren.

Ruim eenderde van de gebruikersgroep, vooral mannen, slikt supplementen onder het motto Baat het niet, dan schaadt het niet. Ruim vier op de tien, vooral vrouwen, menen na gebruik wel degelijk duidelijke effecten te merken. Circa één op drie slikt ter compensatie voor een minder gezonde levenswijze. Het zijn vooral mannen die stellen dat ze bij een ‘normaal’ voedingspatroon minder of geen supplementen nodig zouden hebben.

 

Ik eet gezond genoeg

Niet-slikkers zien in zeer ruime meerderheid af van het gebruik van supplementen omdat ze menen voldoende voedingsstoffen uit hun dagelijkse maaltijden te halen. Andere belangrijke barrières voor gebruik zijn het ontbreken van lichamelijke klachten, het gebrek aan wetenschappelijk bewijs over de effectiviteit van de supplementen en, hoe kan het ook anders in Nederland, de prijs.

 


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Wapenindustrie is weer booming business

Irene Zondervan
09 mei 2023

Elvie helpt borstvoeding in publieke ruimtes te normaliseren

Paloma Bunck
11 augustus 2022

Generatie Z: consumptiegericht én milieubewust, hoe zit dat nou?

Loes Kleijngeld
14 augustus 2019

NMO publiceert Mediatrends 2022

Lex van Meurs
03 april 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency