Toegankelijkheid

Skip to main content

Prinsjesdag: traditie of achterhaald?

29 augustus 2024

Dinsdag 17 september is het weer zover: Prinsjesdag. De derde dinsdag van september kenmerkt zich al vele jaren door de bekendmaking van regeringsplannen tijdens deze dag. Hoewel Prinsjesdag al sinds 1814 bestaat, is het ‘pas’ sinds 1887 dat dit op de derde dinsdag van september wordt gehouden. De bekendmaking werd van november, eerst naar oktober, en toen naar september verplaatst om de regering meer tijd te geven om de begrotingsplannen af te handelen voor de start van het nieuwe kalenderjaar.

Eeuwenoude traditie

Prinsjesdag is een eeuwenoude traditie in Nederland. Maar hoe denken Nederlanders tegenwoordig over deze dag? Zijn ze enthousiast over de presentatie van de financiële plannen, de rijtoer door Den Haag, en alle mooie hoedjes in de Ridderzaal? Of vinden ze Prinsjesdag een achterhaalde traditie?

Meningen over Prinsjesdag verdeeld 

Bijna iedereen in Nederland kent Prinsjesdag; slechts 2% van de bevolking heeft hier nog nooit van gehoord. De meningen over de Prinsjesdag-traditie zijn echter verdeeld. Een kwart van de Nederlanders vindt Prinsjesdag een ouderwetse traditie die afgeschaft moet worden. De meerderheid denkt er anders over: de helft van de Nederlanders vindt Prinsjesdag een waardevolle traditie. Maar liefst driekwart van de Nederlanders gaat Prinsjesdag volgen.

Festiviteiten en traditie 

De afgelopen jaren draait Prinsjesdag om meer dan alleen de financiële plannen. Nederlanders vinden dat de festiviteiten bij de traditie horen. Driekwart van de Nederlanders verheugt zich op de Troonrede door koning Willem-Alexander. De verschijning van koningin Maxima en een glimp van de koningskinderen zijn voor sommigen bijzaak, maar toch verheugt bijna de helft van de Nederlanders zich daarop. Een derde kijkt ook uit naar het zwaaimoment op het bordes én alle mooie hoedjes in de Ridderzaal.

Een traditionele viering of tijd voor verandering? 

De discussie over Prinsjesdag lijkt nog niet voorbij. Waar sommige Nederlanders de traditie willen behouden vanwege de feestelijkheden en historische waarde, zien anderen het als een achterhaalde praktijk die niet meer past in de moderne tijd.

Bovenstaande resultaten laten maar weer zien dat elk mens anders is. Iedereen vindt iets anders interessant, verheugt zich op andere dingen, en volgt berichtgeving op andere manieren. Met Motivaction’s segmentatiemodel Fintality laten wij je zien hoe jij je doelgroep op de juiste manier kunt aanspreken, met de juiste boodschap en tone of voice. Neem contact op met Paloma Bunck of Doornbos. 

Deel dit artikel

Vragen?
Paloma Bunck

Email
Functie Research Manager 
Telefoon +31 20 589 82 18

Rob Doornbos

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35


Gerelateerde artikelen

Nederlanders overschatten klimaatbeleid

Gerard van der Werf
08 maart 2021

Amsterdam snakt naar meer groen, maar openbare natuur krimpt

André Kamphuis
10 maart 2025

CSR 3.0 is Corporate Stakeholder Responsibility

Karel Slootman
10 april 2018

Hoe kan doelgroepsegmentatie een omgevingsvisie inspireren?

Bram van der Lelij
26 november 2018
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency