Prinsjesdag: traditie of achterhaald?
Dinsdag 17 september is het weer zover: Prinsjesdag. De derde dinsdag van september kenmerkt zich al vele jaren door de bekendmaking van regeringsplannen tijdens deze dag. Hoewel Prinsjesdag al sinds 1814 bestaat, is het ‘pas’ sinds 1887 dat dit op de derde dinsdag van september wordt gehouden. De bekendmaking werd van november, eerst naar oktober, en toen naar september verplaatst om de regering meer tijd te geven om de begrotingsplannen af te handelen voor de start van het nieuwe kalenderjaar.
Eeuwenoude traditie
Prinsjesdag is een eeuwenoude traditie in Nederland. Maar hoe denken Nederlanders tegenwoordig over deze dag? Zijn ze enthousiast over de presentatie van de financiële plannen, de rijtoer door Den Haag, en alle mooie hoedjes in de Ridderzaal? Of vinden ze Prinsjesdag een achterhaalde traditie?
Meningen over Prinsjesdag verdeeld
Bijna iedereen in Nederland kent Prinsjesdag; slechts 2% van de bevolking heeft hier nog nooit van gehoord. De meningen over de Prinsjesdag-traditie zijn echter verdeeld. Een kwart van de Nederlanders vindt Prinsjesdag een ouderwetse traditie die afgeschaft moet worden. De meerderheid denkt er anders over: de helft van de Nederlanders vindt Prinsjesdag een waardevolle traditie. Maar liefst driekwart van de Nederlanders gaat Prinsjesdag volgen.
Festiviteiten en traditie
De afgelopen jaren draait Prinsjesdag om meer dan alleen de financiële plannen. Nederlanders vinden dat de festiviteiten bij de traditie horen. Driekwart van de Nederlanders verheugt zich op de Troonrede door koning Willem-Alexander. De verschijning van koningin Maxima en een glimp van de koningskinderen zijn voor sommigen bijzaak, maar toch verheugt bijna de helft van de Nederlanders zich daarop. Een derde kijkt ook uit naar het zwaaimoment op het bordes én alle mooie hoedjes in de Ridderzaal.
Een traditionele viering of tijd voor verandering?
De discussie over Prinsjesdag lijkt nog niet voorbij. Waar sommige Nederlanders de traditie willen behouden vanwege de feestelijkheden en historische waarde, zien anderen het als een achterhaalde praktijk die niet meer past in de moderne tijd.
Bovenstaande resultaten laten maar weer zien dat elk mens anders is. Iedereen vindt iets anders interessant, verheugt zich op andere dingen, en volgt berichtgeving op andere manieren. Met Motivaction’s segmentatiemodel Fintality laten wij je zien hoe jij je doelgroep op de juiste manier kunt aanspreken, met de juiste boodschap en tone of voice. Neem contact op met Paloma Bunck of Doornbos.
Email
Functie Research Manager
Telefoon +31 20 589 82 18
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35