Toegankelijkheid

Skip to main content

Regen & koopkracht doen de BBQ geen goed, maar verknallen het plezier niet

28 augustus 2024

2024 was geen best BBQ-jaar, mede door externe factoren: de druk op de koopkracht en ongekende hoeveelheden regen. Het aantal BBQ’ers daalde, en werd er ook minder vaak gebarbecued dan in voorgaande jaren. Maar de liefhebbers, en dat zijn er heel veel, grillen onverstoorbaar door. 


Nationale BBQ Onderzoek 2024-2025: plezier staat voorop

Want BBQ’en blijft een zeer gewaardeerde bezigheid, een verbindend element waardoor die vervelende buurman op de buurt BBQ eigenlijk best een aardige kerel (b)lijkt te zijn. De sfeer op BBQ’s is misschien nog wel belangrijker dan het eten, hoewel steeds meer grill masters niet in het oude blijven hangen maar ook nieuwe technieken en gerechten uitproberen. Hun vaardigheden nemen dus toe – en dat is dan ook weer goed voor het plezier. Dit blijkt uit het Nationaal BBQ Onderzoek 2024-2025


Minder BBQ’ers, en minder vaak

Barbecueën is en blijft een zeer populaire bezigheid in Nederland. Toch ligt het aantal mensen dat weleens barbecuet in 2024 lager (82%) dan in 2022 (85%) of 2020 (87%). Ook verzamelen consumenten zich dit jaar minder frequent rond de grill dan in de vorige onderzoeken. De conclusie dat BBQ’en structureel minder populair wordt, is echter nog te kort door de bocht. Want de hoeveelheid regen in de aanloop naar de zomer van 2024 drukte de neiging om te gaan barbecueën in Nederland in sterke mate. Bovendien had ook de druk op de koopkracht, in combinatie met prijsstijgingen in de winkel, een dempende werking. Een consument verwoordt dit simpelweg als volgt: “Vlees is duurder geworden, houtskool ook.”


Daar is het feestje!

Onder hen die weleens aan een BBQ deelnemen, blijft de waardering voor deze activiteit onverminderd hoog. De meest recente BBQ waarbij ze aanwezig waren, wordt gewaardeerd met een rapportcijfer van 7,8 gemiddeld. Dit is even hoog als in alle voorgaande peilingen. Bijna acht op de tien Nederlanders (78%) waarderen het buiten zijn, zeven op de tien (69%) ervaren bij de BBQ een vakantiegevoel en zes op de tien (62%) bestempelen BBQ’en ronduit  als een feestje. Ook bijzonder: de helft (47%) vindt dat mensen op een BBQ vaak gezelliger zijn in de omgang dan normaal. Zelfs die vervelende buurman dus.

Slechts twaalf procent van de Nederlanders heeft een grondige hekel aan BBQ’en. Dat is deels milieu-gedreven: vanwege de CO2 uitstoot (vooral de eigen inschatting daarvan) is één op de zes Nederlanders voorstander van een landelijk BBQ-verbod. Maar zover is het nog lang niet.


Innovatie op en bij de BBQ

Wat bijdraagt aan het op peil houden van de populariteit van BBQ’en, is de nodige vernieuwing op en bij de grill. En daar is in 2024 beduidend meer sprake van dan in de vorige peilingen. Ruim een derde (37%, tegen 27% in 2022) bedient zich vaak -of tenminste af en toe- van (voor hen) nieuwe grilltechnieken (onder meer slow cooking, meer grote stukken vlees, vaker roosteren of roken) of kiest voor nieuwe gerechten (met name meer groente).


Boodschappen samen, maar de man bestiert de grill

Achter de grill staan is nog steeds meer een mannen- dan een vrouwentaak. Vrouwen zijn ook meer bescheiden over hun grillkunsten: ze geven zichzelf een 6,2 als BBQ-chef, waar mannen zichzelf belonen met een 6,6. Het is voor de tweede keer op rij gaat dat deze beoordeling bij beide groepen omhoog gaat. En er is nog meer goed nieuws: het doen van de BBQ-boodschappen wordt in toenemende mate door mannen en vrouwen gedeeld, waar voorheen vrouwen daar meer mee werden opgezadeld.


Stokbrood met kruidenboter

De standaard op een gemiddelde Nederlandse BBQ blijft onveranderd stokbrood met kruidenboter, hamburgers, kipsaté, speklapjes, een groene salade en de nodige sauzen. De verschuiving in de top tien van de meest aanwezige producten zijn gering. Wél worden alle producten wat minder gebruikt dan in 2022. Dat duidt op een mogelijk lichte versobering over de gehele linie. In het licht van de druk op de koopkracht en de gestegen voedselprijzen is dat geen onlogische ontwikkeling. 

 

Meer weten over het Nationaal BBQ Onderzoek 2024-2025? Neem contact op met Ruurd Hielkema.


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Mensen die veel zorg nodig hebben, stappen minder vaak over van zorgverzekeraar

Cecilia Keuchenius
10 mei 2019

De rockende teamleider. Wij spraken onze collega Bart

Damiano Pieters
11 oktober 2022

Winnen op de winkelvloer met gedragsbeïnvloeding

Ruud Kooiman
24 februari 2023

Never waste a good crisis

Ester Koot
21 mei 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency