Toegankelijkheid

Skip to main content

Wat is nou écht gezond? En hoe blijf je nou écht vitaal?

02 oktober 2018

Met het Mentality onderzoeksprogramma doet Motivaction al meer dan 20 jaar onderzoek naar de drijfveren van Nederlanders. Ook wanneer het gaat om sport, gezondheid en vitaliteit weet Motivaction wat er in de samenleving speelt. Eén van de belangrijkste trends die er nu op dit gebied in Nederland speelt, is de normvervaging op het gebied van gezondheid en vitaliteit; wat is nu wel gezond en wat niet?

We zijn bijna allemaal, in meer of mindere mate, bewust bezig met onze gezondheid (93%). Maar door alle tegenstrijdige informatie is het moeilijk om erachter te komen wat gezond is en wat niet. Ook vinden we het vaak lastig om onze leefstijl aan te passen, terwijl we wel vinden dat dit nodig is. Dit blijkt uit het onderzoek dat Motivaction uitvoerde voor het boek “Dit boek is gezond” van Tijn Elferink.

 

17 miljoen visies op gezondheid en vitaliteit

In zijn boek, dat op 20 september verscheen, neemt Elferink de lezer mee in zijn zoektocht naar de waar- en onwaarheden op het gebied van gezondheid en vitaliteit. Uit ons onderzoek komt namelijk naar voren dat daar veel onduidelijkheid over bestaat. En naast die onduidelijkheid zien wij ook dat verschillende groepen in de samenleving anders kijken naar het onderwerp.

Voor dit artikel hebben we de resultaten van het onderzoek verder uitgediept naar de Vitality-segmenten die wij identificeren vanuit ons Mentality-onderzoek:

Vitality model

 

 

Motieven: Verschillende drijfveren om gezond te leven

Gezond leven, dat wil toch iedereen? Op elke 10 Nederlanders is er 1 die helemaal niet gezond wil eten en drinken. Dit laat zien dat er in Nederland verschillende groepen mensen te onderscheiden zijn die hun eigen motieven hebben om gezond te leven, of niet.

Voor Nederlanders is de voornaamste reden om gezond te eten en drinken het onder controle houden of krijgen van hun gewicht (46%). Balanszoekers geven daarnaast vaker aan gezond te eten omdat dit hen een goed gevoel geeft (45%), ze geen onnodige toevoegingen binnen willen krijgen (15%) en omdat het beter is voor de wereld om hen heen (12%). Als het gaat om het behouden van een vitale levenstijl staat geluk bij Nederlanders voorop (45%). Bij Balanszoekers draait het vaker dan bij andere milieus om de balans tussen genieten en gezond leven (34%) en bewust omgaan met voeding (22%), terwijl dit voor Sportkijkers veel minder vaak een rol speelt (respectievelijk 25% en 12%). Voor Recreatieve Bewegers is voldoende bewegen en actief zijn (41%), na geluk, het belangrijkst.

 

Kennis: Verschillende inzichten bieden verschillende visies op vitaliteit

De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat er grote verschillen bestaan in wat Nederlanders als gezond zien.

Is biologisch eten nou echt gezonder?

  • Met name de Balanszoekers (41%) denken van wel.

En zijn E-nummers nou echt zo slecht voor je?

  • Ja, denkt ruim de helft van de Prestatiegerichte Socializers (53%).

En voedingssuplementen, hebben we die eigenlijk wel nodig?

  • Veel Prestatiegerichte Socializers zijn van mening dat dit een onmisbare aanvulling is op hun voeding (41%).

 

Gedrag: Gezond zijn en gezond blijven

Ook zijn er verschillen tussen de groepen als het gaat om wat zij doen om gezond te blijven. Balanszoekers eten vooral voldoende groente en fruit (63%) en gevarieerd en gezond (63%). Recreatieve Bewegers geven vaker aan geen of weinig alcohol te drinken ten behoeve van hun gezondheid (52%). Ook geven zij vaker aan hun gezondheidsgegevens regelmatig te laten meten (19%), iets wat Sportkijkers nauwelijks doen (3%).

Uit ons onderzoek komt dus naar voren dat verschillende groepen in de samenleving diverse visies hebben op een gezond en vitaal leven. Wij zouden graag zien dat de verschillende groepen hun idee van vitaliteit ook zoveel mogelijk baseren op feitelijke kennis en minder op meningen, of misschien zelfs wel fake news. Daarom heeft Motivaction de zoektocht van Tijn en het boek ‘Dit boek is gezond’ gesponsord met dit onderzoek.

Wil je meer weten over dit onderzoek of het Vitality-model en vitaliteitscommunicatie? Neem dan contact op met onze onderzoekers.

‘Dit Boek is Gezond’ is onder andere te koop op bol.com, Bookspot.nl en in de boekhandel.


Vragen?
Kevin Hengst

Email 
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 14

Natascha Schippers

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284


Gerelateerde artikelen

Nieuwsbrief augustus '24: Wat vind Nederland van Pride, feiten over ultrabewerkt voedsel en hoe staat het met onze financiën?

Karine Bloem
06 augustus 2024

Is ‘waardeer het, repareer het’ een geslaagde campagne?

Bram van der Lelij
27 november 2019

Newsflash Sparkey juni'24: Inzicht in de kandidatenreis voor (zij-)instromers in de kinderopvang

Karine Bloem
10 juni 2024

Hoe ontwikkel je een nieuwe onderzoekstool? In gesprek met Sander

Sander Kluiters
24 februari 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency