Toegankelijkheid

Skip to main content

We moeten beter luisteren, vindt Nederland

14 februari 2019

We moeten beter luisteren en meer aandacht besteden aan genuanceerde meningen, vindt een ruime meerderheid van de Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Human.

Nederlanders ventileren dan ook te makkelijk hun eigen mening, zonder zich te verdiepen in andere standpunten en belangen, vindt ruim driekwart van de landgenoten. 

 

De hardste roepers

Media worden gezien als hulpmiddel bij meningsvorming. Zo vinden zeven op de tien Nederlanders het belangrijk om verschillende meningen en nuanceringen in de media te horen.

Ruim de helft van de landgenoten is overtuigd van het tegendeel: dat Nederlandse media in werkelijkheid juist te weinig genuanceerde meningen verspreiden. Zes op de tien vindt zelfs dat de media in het algemeen verschillen tussen mensen uitvergroten en dat de hardste roepers de meeste aandacht krijgen.

 

Human Luistermarathon

Human brengt hier verandering in en gaat van maandag 11 februari 18.00 uur tot woensdag 13 februari 12.12 uur 42,195 uur non-stop luisteren. Met bekende en minder bekende Nederlanders gaan wij naar allerlei plekken in het land om te horen wat daar gehoord moet worden.

Tijdens de Human Luistermarathon wordt geluisterd naar chauffeurs, een nachtzuster, lammetjes op Texel, een rugbyteam, een klimaatspijbelaar, de groenteboer en nog veel meer.

Soms is wat wordt gehoord van een evidente journalistieke of maatschappelijke betekenis, dan weer heeft het de schoonheid van het toeval en nog weer een andere keer de spanning van de stilte.

 

Over het onderzoek

Meer over het onderzoek is te lezen in deze toelichting (.pdf).

 

Bron: HUMAN, 11.02.2019

Deel dit artikel

Vragen?
Jeroen Senster

Email
Functie Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67


Gerelateerde artikelen

Valentijnsdag, meer een feest voor vrouwen

Ruurd Hielkema
27 januari 2020

Nutri-Score wordt na aanpassing het voedselkeuzelogo voor Nederland

Bram van der Lelij
29 november 2019

Houding werkgever van invloed op ouderschapsverlof

Ester Koot
09 juli 2021

'Elke goede marketeer moet zich bewust zijn van het effect van reclame'

Karel Slootman
14 juli 2020
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency