Toegankelijkheid

Skip to main content

Weer meer mensen met obesitas, helft 20-plussers te zwaar

05 maart 2024

De helft van de 20-plussers is te zwaar. Wat kan de overheid, gemeente, werkgever, school, supermarkt of zorgverzekeraar doen in de strijd tegen overgewicht? Inleven in degenen die kampen met overgewicht is waar het begint. Hoe komt het dat het voor hen zo moeilijk is om een gezond gewicht te behouden? En nog belangrijker: hoe ziet hun leven eruit en hoe kan een gezonde levensstijl daarin worden geïntegreerd?

Voor de meeste mensen die kampen met overgewicht geldt dat ze niet alleen op eigen kracht kunnen afvallen. De gehele samenleving zal moeten bijdragen:

  • De lokale gemeente met voldoende (betaalbaar) beweeg- en sportaanbod voor iedereen.
  • Werkgevers die bewegen en gezond eten tijdens werk mogelijk maken of zelfs stimuleren.
  • Zorgverzekeraars die zich (nog) meer richten op preventie. 
  • De overheid die gezond voedsel veel betaalbaarder maakt. 
  • Scholen die veel meer staand en bewegend leren aanbieden. 
  • Supermarkten die een betere balans aanbrengen in gezond vs. ongezond eten. 

Wanneer je mensen met overgewicht stimuleert gezonder te leven, kan er veel weerstand ontstaan. Het is van belang om goed aan te sluiten op de huidige belevingswereld van deze mensen. Denk vanuit je doelgroep: voor wie doe je het, hoe staan zij in het leven en hoe past gezond gedrag daarbij? Als je mensen meer wilt laten sporten, dan zijn er mensen die echt afhaken op de driver 'fitter, sterker en strakker in 6 maanden'. En juist intrinsiek gemotiveerd raken met het doel 'weer een balletje kunnen schoppen met je kind'. 

Het inleven in de mens doen wij voor onze opdrachtgevers met het Vitality-model, waarin we 6 doelgroepen onderscheiden die elk op hun eigen manier omgaan met gezondheid. Verdiep je in de 6 vitaliteitsdoelgroepen van Nederland en stimuleer gezond gedrag op een manier die echt werkt. 

Lees hieronder het artikel van NOS:

Weer meer mensen met obesitas, helft 20-plussers te zwaar

16 procent van de Nederlanders van 20 jaar of ouder had het afgelopen jaar obesitas. Dat is het hoogste percentage ooit en drie keer zoveel als begin jaren 80, blijkt uit de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Uit de cijfers blijkt dat ook ernstigere vormen van obesitas vaker voorkomen. In 1981 had nog minder dan 1 procent van de Nederlanders zeer ernstig of extreem overgewicht; in 2023 was dat 4 procent.

Ruim een derde van de 20-plussers in Nederland heeft wel overgewicht, maar geen obesitas. Samen met de 16 procent die wel lijdt aan obesitas is iets meer dan de helft van alle Nederlanders vanaf 20 jaar te zwaar. Begin jaren 80 was dat 33 procent.

Nederlanders is ook gevraagd wat ze van hun eigen lichaamsgewicht vinden. Van de mensen met obesitas vindt bijna de helft zichzelf te zwaar. 3 procent heeft geen probleem met het eigen lichaamsgewicht.

Eind vorige week kwamen er wereldwijde cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie uit over obesitas. Toen werd bekend dat twee jaar geleden de grens van een miljard mensen met zwaar overgewicht is gepasseerd.

Malta meeste, Roemenië minste

Europees gezien scoort Nederland overigens niet heel slecht. In 23 van de 27 EU-landen komt meer obesitas voor. Alleen in Bulgarije, Roemenië en Italië is ernstig overgewicht een kleiner probleem dan in Nederland.

Malta heeft de twijfelachtige eer de ranglijst aan te voeren. Meer dan een kwart van de bewoners van de eilandengroep lijdt aan ernstig overgewicht. Daarna volgen Hongarije, Kroatië en Letland.

Bron: NOS


Vragen?
Karin Lammers

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 30


Gerelateerde artikelen

De 8 factoren van eigenaarschap

Ester Koot
21 juni 2016

In gesprek met... Ester Koot

Ester Koot
18 december 2020

Never waste a good crisis

Ester Koot
21 mei 2021
klant- en merkbeleving verdient huwelijk

Klant- en merkbeleving verdienen een goed huwelijk

Jeroen Senster
15 juli 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency