Nederland bezuinigt op boodschappen, voorkeur voor huismerken en goedkope basisproducten neemt toe
Ruim 1 op de 3 Nederlanders bezuinigt op de boodschappen. Vooral aanbiedingen vinden we interessant. Ook switchen we van A-merk naar huismerk en naar goedkope basisproducten om te besparen. Een positief bijeffect van bezuinigingen is dat we snoep en koek vaker laten staan. Dit alles levert geld op én een goed gevoel.
De stijgende prijzen van boodschappen en andere vaste lasten raken de Nederlander in de portemonnee. De reactie hierop is zichtbaar: de Nederlandse consument houdt de hand op de knip. Zo letten vier op de vijf Nederlanders op de uitgaven, waarbij dit voor één derde echt noodzakelijk is om rond te kunnen komen. Nederlanders bezuinigen op verschillende manieren. Zo bespaart een derde op de boodschappen. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.020 Nederlanders, uitgevoerd in oktober 2022.
Consumenten gaan voor goedkoper en vervangen A-merken voor huismerken
Hoe pakt de Nederlandse consument bezuinigen aan? Consumenten kiezen in grote getalen voor goedkopere producten. Zo koopt een kwart van de consumenten minder producten van A-merken. Een grotere groep - een derde van de consumenten – koopt vooral meer producten van het huismerk. De tweede manier van bezuinigen is meer zelf koken. Een kwart van de consumenten duikt vaker de keuken in en grijpt minder naar de gemaksproducten en kant-en-klaar. Ten derde zien we een lichte daling in de aanschaf van biologische producten, duurzame producten en lokale producten. Tot slot is er één manier van bezuinigen die iedereen kent en waar 34% ook actief gebruik van maakt: aanbiedingen.
Consumenten bezuinigen op ongezonde voeding én trekken de snijplank vaker uit de kast
Hoewel in de wintermaanden de supermarkten vol lekkers liggen, van kransjes voor in de boom tot chocolademelk met slagroom, bezuinigt een vijfde van de consumenten dit jaar op ongezonde voeding. We bezuinigen vooral op snoep en koek. Maar ook de kant en klaar maaltijden, diepvriespizza’s en andere diepvriesmaaltijden laten we vaker staan. Tegelijkertijd is er een stijging van de veelal goedkopere, gezonde opties zoals verse, ongesneden groenten, droge pasta en diepvriesgroenten.
Besparen levert geld op en een goed gevoel
Nederlanders en besparen is een bekende combinatie. We gaan naar de drogist voor acties zoals 2 voor de prijs van 1, we rijden naar de buurlanden voor goedkoper bier en benzine en op de boodschappen weet 71% van de Nederlanders hoe ze het beste kunnen besparen. Besparen zorgt voor financieel voordeel, maar dat is niet het enige. Zo krijgt 64% van de consumenten hier een goed gevoel van. Om te besparen bezoekt iets minder dan de helft van de consumenten iedere week meerdere supermarkten. Daarnaast gaat een derde van de consumenten naar een supermarkt met lagere prijzen om zo de beste deals te scoren.
Over het onderzoek
Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 70.000 leden. 1.020 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het online veldwerk werd in oktober 2022 uitgevoerd. De steekproef is representatief op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.
Email
Functie Senior Research Manager
Telefoon +31 (0)20 589 83 83
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 22