Amsterdam Museum: campagnetest met toeristen
De vraag
Hoe sluit een campagne voor een tentoonstelling aan bij toeristen? Amsterdam Museum wilde een campagne uitwerken voor de tentoonstelling ‘Portrait Gallery of the 17th Century’. Deze tentoonstelling was bij Nederlanders een groot succes: sinds de opening is deze al door meer dan 75.000 bezoekers bezocht. Het museum benaderde ons om de toeristendoelgroep te ondervragen.
Het resultaat
Tijd is schaars voor een toerist. Daarom moet een campagne over een tentoonstelling in één oogopslag duidelijk maken wat de bezoekervaring uniek maakt. Daarnaast is het tonen van voldoende goed zichtbare en voor toeristen begrijpelijke bezoekersinformatie essentieel.
Op basis van ons advies heeft Amsterdam Museum gekozen voor een campagne die inspeelt op hoe een toerist informatie waarneemt tijdens een bezoek aan Amsterdam. En de overweldigende ervaring van het kijken naar zeer grote schilderijen. De presentatie van de bezoekersinformatie in deze campagne is aangescherpt. In de zomer van 2019 was de uiting te zien in bushokjes en reclameborden in en om Amsterdam.
Het proces
Normaal gesproken werven wij respondenten voor kwalitatief onderzoek uit ons eigen panel. Maar om toeristen te spreken moesten wij voor een andere benadering kiezen. Daarom hebben wij de doelgroep ter plekke geworven, bij het museum op de interview-dag zelf. De uitdaging was niet alleen om voldoende toeristen te vinden die op dat moment wilden meewerken aan een kort interview. Ook hadden wij een gevarieerde groep deelnemers nodig voor dit onderzoek.
Een interviewer en een werver zijn samen een hele dag aanwezig geweest bij het Amsterdam Museum. Terwijl het ene interview gaande was, werd de volgende deelnemer geworven bij de doorgang van het museum. Uiteindelijk zijn 12 respondenten uit verschillende landen ondervraagd, waaronder Groot-Brittannië, de VS en Brazilië.