Nieuwe inzichten in doelgroepen voor Rijksmuseum Boerhaave
De vraag
Rijksmuseum Boerhaave benaderde ons om diepgaande kwalitatieve input te verzamelen onder hun relevante doelgroepen, ook wel persona’s. Hun doel: inzicht verkrijgen in de beleving en de waardering van de concepten voor de herinrichting van het museum, bestaande uit vijf thematische tentoonstellingen. Het museum wilde concrete feedback op de concepten ophalen, om die vervolgens te kunnen optimaliseren zodat deze én potentiële bezoekers aanspreken én bestaande bezoekers niet vervreemden van het museum.
Het resultaat
Het onderzoek heeft Rijksmuseum Boerhaave concrete inzichten gegeven zodat al hun doelgroepen een waardevolle bezoekbeleving hebben. Zo is uit het onderzoek naar voren gekomen dat één van de thema’s een perfecte afsluiter voor het museum is, waardoor het bezoek een kop en een staart heeft gekregen.
Rijksmuseum Boerhaave heeft de inrichting van de vaste collectie volledig vernieuwd. Waar bezoekers eerder chronologisch door de geschiedenis van de wetenschap en geneeskunde liepen, doen ze dit nu aan de hand van vijf thema’s.
Het proces
Om insights te verzamelen hebben we een e-Safari uitgevoerd. Een week lang zijn we via onze online kwalitatieve onderzoekstool met de persona’s in gesprek gegaan over museumbezoek in het algemeen en de bekendheid en het imago van Rijksmuseum Boerhaave.
Daarna gaven zij een uitgebreide evaluatie van de vijf concepten en de bezoekintentie voor het vernieuwde museum. Door middel van beschrijvingen en ‘artist impressions’ konden de deelnemers de concepten beoordelen.
Gedurende het veldwerk hebben de onderzoekers alles gevolgd en extra vragen gesteld ter verdieping. De betrokkenen bij Rijksmuseum Boerhaave hadden de mogelijkheid om via het online dashboard alle input te volgen en in de belevingswereld van deelnemers te duiken.
In 2015 hebben we aan de hand van omschrijvingen en sfeerbeelden de vijf tentoonstellings-concepten voorgelegd. Op basis van dat onderzoek heeft Rijksmuseum Boerhaave in samenwerking met Opera Design de concepten uitgewerkt in ontwerpschetsen. Deze hebben we in 2016 voorgelegd om ze te optimaliseren en om concrete handvatten te krijgen voor het marketing- en communicatiebeleid voor de heropening in 2017.
In juni 2019 heeft Rijksmuseum Boerhaave op basis van de nieuwe inrichting de European Museum of the Year Award gewonnen, de oudste en meest prestigieuze museumprijs van Europa.