Mentality webdesignadvies voor Apeldoorn Partners
De vraag
Apeldoorn Partners werkt aan de ontwikkeling van een nieuwe website voor bezoekers, bewoners en congressen van Apeldoorn. Zij hebben als doel om de stad te positioneren voor de nieuwe doelgroepen op basis van het Mentality-model. Maar welke visuele taal spreekt hun doelgroep? Apeldoorn Partners benaderde ons met de vraag: Welke designkeuzes in een websiteontwerp maak je voor een Mentality-milieu? Motivaction onderzocht welk design het beste past bij de Mentality-doelgroepen van Apeldoorn Partners.
Het resultaat
Op basis van bestaande data heeft Motivaction exact in beeld gebracht welke visuele taal de doelgroepen van Apeldoorn Partners spreken. Met een uitsplitsing naar fotografie, typografie, kleuren en texturen hebben we een duidelijke ontwerprichting bepaald. Hiermee heeft de websitebouwer van Apeldoorn Partners de juiste gevalideerde bouwstenen in handen om sneller en efficiënter een passende website te ontwikkelen.
Daarnaast bracht deze samenwerking de volgende resultaten:
- Kosten- en tijdbesparing in de strategie en ontwerpfase van de nieuwe website.
- Concreet advies om met de bestaande huisstijl een aansprekend ontwerp te maken voor de doelgroepen.
- Vier designmoodboards op basis van aansprekende websites per doelgroep.
- Creatieve ontwerpinspiraties inclusief onderbouwing en duiding.
Het proces
Op basis van de positionering van Apeldoorn Partners heeft Motivaction in een eerder traject passende doelgroepen bepaald op basis van het Mentality-model. Toen de organisatie de website wilde herzien, rees de vraag wat de wensen en voorkeuren in ontwerp zijn voor de doelgroepen van Apeldoorn Partners.
Op basis van bestaande data uit de Motivaction Profiler hebben we een overzicht gemaakt van typerende merken per doelgroepen. Vervolgens analyseerden we het merkgevoel, de uitstraling, het design, de fotografie en de content van de websites van deze merken. Deze analyse is samengevat in vier designmoodboards en per onderwerp hebben we de designkeuzes onderbouwd en geduid.
Per doelgroep is zo een designfilosofie ontstaan. Op basis hiervan hebben we concrete aanbevelingen gedaan om binnen de bestaande huisstijl een aansprekend ontwerp te maken voor de doelgroepen van Apeldoorn Partners.
Email
Functie
Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67
Email
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 89