Super profiteert onvoldoende van Suikerfeest
Nederlandse supermarkten voldoen tijdens de ramadan en het Suikerfeest niet aan de vraag van een groot deel van de consumenten die hierop inhaken.
Dat blijkt uit een analyse van Motivaction dat jaarlijks onderzoek doet naar de feestdagen in Nederland. Motivaction stelt dat ruim de helft van de ondervraagden (52 procent) zegt dat het aanbod van de reguliere supermarkten onvoldoende is. In totaal hebben 6.362 respondenten in de leeftijd van 18 tot 70 jaar de vragenlijst beantwoord. Daarnaast is in de periode van 27 maart tot en met 2 mei aanvullend face-to-face-onderzoek uitgevoerd onder 167 Turkse en Marokkaanse Nederlanders.
Meer uitgeven aan eten en drinken
Het onderzoek van Motivaction laat zien dat Turkse en Marokkaanse Nederlanders in de ramadanmaand en gedurende het Suikerfeest ruim 40 procent meer uitgeven aan boodschappen. De afgelopen vijf jaar hebben de consumenten tijdens het Suikerfeest gemiddeld €55,60 extra uitgegeven aan eten en drinken.
Suikerfeest huiselijke aangelegenheid
Het Suikerfeest wordt vaak met velen gevierd, gemiddeld met ruim 15 anderen. Het gaat voornamelijk om vrienden (46%), ouders (44%), partners (41%), kinderen (36%) en overige familieleden (43%). Het Suikerfeest is vooral een huiselijke aangelegenheid, men viert het thuis (56%) of in de huizen van familie (27%) en vrienden (25%).
Vrije dagen
Hoewel het Suikerfeest voor moslims een belangrijke gebeurtenis is, is het geen officiële vrije dag in Nederland. Van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders vindt 89% dat werkgevers in ieder geval hun islamitische werknemers een vrije dag moeten geven voor het Suikerfeest. 66% vindt zelfs dat het Suikerfeest een officiële vrije dag moet worden. Als zij het zelf voor het zeggen hadden, dan zouden zij Tweede Paasdag (27%) of Tweede Pinksterdag (16%) inruilen voor het Suikerfeest.
Bron: Distrifood, 22.6.2017