Toegankelijkheid

Skip to main content

WK in Qatar niet populair onder Nederlanders

19 mei 2022

Het WK Voetbal 2022 ligt al lange tijd onder vuur, vanwege de mensenrechtensituatie in Qatar. Ruim de helft van de Nederlanders staat negatief tegenover Qatar als gastland voor het aankomende Wereldkampioenschap. Twee derde vindt zelfs dat het WK voetbal niet in Qatar gehouden moet worden, vanwege de schending van de mensenrechten in dat land.

 

Een duidelijke meerderheid van de Nederlanders vindt dat Nederlandse bedrijven geen campagne moeten voeren rondom het WK. De reden is de mensenrechtensituatie in Qatar. Zo staat ruim de helft van de Nederlanders positief tegenover het besluit van ING om geen campagne te voeren rondom het WK. En als het aan de Nederlanders ligt, volgen andere bedrijven hun voorbeeld. Dat bedrijven het Nederlands Elftal steunen vinden zij geen probleem, maar sponsoring of campagne voeren vinden zij gezien de mensenrechtensituatie niet gepast. Ruim 40 procent van de Nederlanders geeft zelfs aan dat zij een negatief gevoel krijgen bij Nederlandse bedrijven die het WK voetbal in Qatar sponsoren.

Bedrijven moeten dus hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen volgens de Nederlanders. Maar wat zouden zij doen als hun werkgever hen gratis tickets zou geven voor het WK in Qatar? Zeker gaan, zegt één op de vijf Nederlanders. 

Opvallend detail: leeftijd speelt een belangrijke rol in hoe Nederlanders aankijken tegen deze situatie. Hoe ouder, hoe negatiever zij zijn tegenover het WK en de sponsoring rondom het event. Opvallend is dat Generatie Z, de door de media bestempelde woke generation, het minste moeite blijkt te hebben met de mensenrechtensituatie en sponsoring rondom het event.

De discussie over het WK in Qatar is hiermee nog niet ten einde. We verwachten dat deze in het najaar weer zal oplaaien, met negatieve gevolgen op de voorpret van het toernooi. Voor zowel Nederlanders als adverteerders.

Neem voor meer informatie contact met ons op. 

 

Over het onderzoek 

Het onderzoek is op eigen initiatief van Motivaction uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de houding van Nederlanders t.a.v. het WK voetbal 2022 in Qatar. Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt panel van Motivaction met meer dan 75.000 leden.
n=1.004 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. Het veldwerk werd op 12-19 april 2022 uitgevoerd.


Vragen?
Sander Kluiters

Email
Functie Research Director | Manager InnovatieLab
Telefoon +31 (0)20 589 83 83

Karin Lammers

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 30


Gerelateerde artikelen

Voedingsgewoontes 2017-2021: de invloed van COVID-19 is beperkt

Ruurd Hielkema
21 mei 2021

Olympische campagnes van Samsung, KPN en Gazelle oogsten meeste waardering

Ruurd Hielkema
13 april 2018

De voordelen van een leer- en ontwikkelstrategie

Sanne Audenaert
02 maart 2021

Buurtapps: een veilige buurt of vooral minder privacy?

Jeroen Senster
28 januari 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency