Van gutfeeling naar nieuw concept voor het FD
De vraag
Hoe kan het FD aansluiten bij de wensen en behoeften van de professional van nu? FD Mediagroep schakelde ons in om in co-creatie met de lezer een nieuwe krant te ontwikkelen.
Het resultaat
-
Zes concrete en vernieuwende inzichten als uitgangspunt voor conceptontwikkeling. Inzichten in drijfveren, behoeften en latente behoeften bij (potentiële) FD-lezers.
-
Drie uitgewerkte concepten voor de doordeweekse krant, FD Weekend en FD persoonlijk. Ontwikkeld volgens het format: inzicht – belofte- bewijs.
-
Harde cijfers over de aantrekkelijkheid en potentie van de concepten.
Het nieuwe FD is op 10 september 2018 gelanceerd:
Het proces
Stap 1: inzichten verzamelen
Voor de ontwikkeling van een succesvol concept is inzicht in de gewoontes en dieperliggende wensen en behoeften van de doelgroep cruciaal. Met behulp van onze e-Safari methode zijn we een week lang online in gesprek gegaan met de lezers en potentiële lezers. We hebben in kaart gebracht hoe de (potentiële) FD-lezer media consumeert, welke rol het FD daarin speelt, welke drijfveren en behoeften hierachter liggen en welke pains, gains en (latente) wensen en behoeften zij hebben.
Stap 2: co-creatie met lezers
In co-creatie met lezers zijn medewerkers van het FD (redactie, marketing, vormgeving) onder begeleiding van ons aan de slag gegaan met de verkregen inzichten. Deze vormden het uitgangspunt voor het ontwikkelen van nieuwe concepten voor de doordeweekse krant, FD Weekend en FD Persoonlijk.
Stap 3: kwantitatieve concept check
Om de concepten te toetsen hebben wij een concept-check uitgevoerd onder een representatieve steekproef van huidige en potentiële lezers.
Stap 4: puntjes op de i
Nadat het FD in een aantal focusgroepen het prototype had getest, is nog een co-creatiesessie georganiseerd om een aantal punten aan te scherpen en vanuit de doelgroep input te krijgen voor de verdere optimalisatie.