Je publiek nog beter begrijpen en bedienen, met publieksonderzoek
Met publieksonderzoek, ook wel bezoekersonderzoek, krijg je inzicht in het profiel en de ervaringen van bezoekers van jouw museum, theater, attractie of evenement. Jij kunt jouw aanbod, dienstverlening, marketing- en communicatie-uitingen optimaal afstemmen op jouw bezoekers wanneer je precies weet waarom welke doelgroepen op jouw aanbod afkomen en wat hun ervaring is.
Met welke onderzoeksvragen kun je bij ons terecht?
De onderzoeksvraag kan heel breed of juist heel specifiek zijn. Zo kun je kiezen voor het continu monitoren van de algehele bezoekervaring of een specifiek onderdeel van je aanbod centraal stellen. Bijvoorbeeld een tijdelijke tentoonstelling. Met bezoekersonderzoek krijg je antwoord op vragen als:
- Wat is het profiel van onze bezoekers?
- Voelen mensen met verschillende achtergronden zich thuis bij ons?
- Wat maakt dat deze mensen naar ons toe komen? Wat is hun bezoekreden?
- Wat maakt echt indruk op de bezoeker? En wat moet beter?
- Zijn onze bezoekers een ambassadeur van ons, raden ze ons aan?
- Wat zien bezoekers terug van onze marketing- en communicatie-inspanningen?
Welke aanpak past het beste bij jouw organisatie?
Om optimaal aan te sluiten bij de unieke situatie en onderzoeksvraag van jouw museum, theater, attractie of evenement bieden wij maatwerkoplossingen. Bij ieder vraagstuk bepalen wij samen met jou welke methode het beste aansluit bij jouw wens. Wij bieden kwalitatief onderzoek voor diepgaande inzichten en concrete verbeterpunten. Of kwantitatief onderzoek voor een cijfermatige onderbouwing en een vinger aan de pols. Een combinatie van beide onderzoeksmethoden is uiteraard ook mogelijk.
De exacte onderzoeksopzet bepalen we in samenspraak. Wij bieden verschillende mogelijkheden om het veldwerk te realiseren en de onderzoeksuitkomsten terug te koppelen. Zo kun je kiezen uit een maandelijkse factsheet, live dashboard, beknopte of uitgebreide rapportage.
Moeiteloos deelnemers werven voor je publieksonderzoek?
Kies je voor kwantitatief onderzoek? Wij maken het mogelijk om moeiteloos deelnemers voor je publieksonderzoek te werven. Zo verzorgen wij in samenwerking met Motify tabletzuilen, die je kunt plaatsen op locatie. Door de strakke vormgeving en gebruiksvriendelijke vragen, nodigt de tabletzuil uit om je mening achter te laten. Verkopen jullie veel e-tickets? Dan is een mailing na afronding van het bezoek ook een simpele manier om je publiek te bereiken.
Jouw doelgroep echt begrijpen?
Om diepgaand inzicht te krijgen in het publiek dat naar jou toekomt, kun je ons Mentality-model en de daarvan afgeleide Vrijetijdsprofielen inzetten. Door je publiek in kaart te brengen met dit model, krijg je nog meer grip op jouw publiek. Je aanbod en communicatie kun je vervolgens optimaal aan laten sluiten op de belevingswereld van jouw doelgroep.
Onze onderzoekers en adviseurs van het team Cultuur en Vrije tijd gaan graag met jou in gesprek over de beste aanpak van publieksonderzoek voor jouw organisatie.


Omnibusonderzoek: gericht antwoord op dringende onderzoeksvragen

