Toegankelijkheid

Skip to main content

Cultuur en Vrije tijd

Waar de ene persoon niet genoeg tijd lijkt te hebben om alle activiteiten te ondernemen die hen aanspreken, heeft  de ander juist een rustige en overzichtelijke vrijetijdsbesteding. En waar de één inspiratie zoekt bij een nieuwe tentoonstelling in een museum, maak je een ander dolblij met een bezoek aan een attractiepark. En sommigen plannen hun uitjes graag zorgvuldig en ver van tevoren, waar anderen liever op het moment zelf bepaalt wat zij zullen doen.

Motivaction onderzoekt hoe het komt dat mensen verschillen in hun wensen, voorkeuren en behoeften in de vrijetijdsbesteding. Wij helpen organisaties in de continu veranderende leisuremarkt met inzicht in de drijfveren van (potentiële) bezoekers en hoe hierop in te spelen. Wij voeren kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken uit en analyseren bestaande data van opdrachtgevers of uit onze eigen database. We adviseren opdrachtgevers op basis van de uitkomsten en gaan we aan de slag met onderzoeksresultaten in werksessies of workshops.

 

Expertise in de culturele en vrijetijdsector

Je kunt bij ons met alle onderzoeksvragen terecht, maar wij specialiseren ons in:

  • Doelgroeponderzoek maakt inzichtelijk wie de huidige bezoeker is, hoe potentiële nieuwe bezoekers eruit zien en wat de wensen en behoeften zijn ten aanzien van vrijetijdsbesteding en culturele interesses. We werken hierbij vaak met het Mentality-model of de Vrijetijdsprofielen. Het is vervolgens mogelijk om de stap naar persona’s te zetten in een workshop. We hebben daarnaast veel kennis opgedaan over het aantrekken en aanspreken van specifieke bezoekersgroepen, zoals bi-culturele Nederlanders en jongeren.
  • Bezoekersonderzoek geeft inzicht in het profiel en de ervaringen van bezoekers van jouw museum, voorstelling, attractie of evenement. Op basis van de uitkomsten kun je het aanbod, de dienstverlening en marketingcommunicatie optimaliseren.
  • Imago- of branding. Hoe kijken anderen tegen jouw organisatie aan en in hoeverre komt dit overeen met wat je wil uitstralen? Zijn hierin verschillen tussen doelgroepen of tussen bezoekers en professionele relaties? Onderzoek hiernaar geeft inzicht in hoe de positionering van de organisatie is te verbeteren.
  • Een concepttest van een nieuwe tentoonstelling, voorstelling of ander product vergroot de kans op succes. Door te luisteren naar de wensen van je doelgroep zorg je ervoor dat het product en de communicatie daarover aansluit op de leefwereld van deze persoon, zonder daarbij de artistieke visie te verloochenen.
  • Met Customer Journey Mapping breng je de klantreis per doelgroep in kaart. Dit kan voor de gehele bezoekervaring, bijvoorbeeld van een museum, of voor een specifieke fase of onderdeel, zoals een specifieke tentoonstelling. Dit levert concrete verbeterpunten op om de bezoekervaring te optimaliseren.

 

Wij bieden maatwerkoplossingen

Om optimaal aan te sluiten bij de unieke situatie en onderzoeksvraag van jouw museum, theater, attractie, locatie of evenement bieden wij maatwerkoplossingen. Bij ieder vraagstuk bepalen wij samen met jou welke methode het beste aansluit.  

Onze onderzoekers en adviseurs van het team Cultuur en Vrije tijd gaan graag met jou in gesprek over jouw onderzoeksvraag.

 

 

Vragen?
Merel Zuiderduin

Email 
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 98

Natascha Schippers

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284


Gerelateerde artikelen
Marktonderzoek FMCG

FMCG

Ruurd Hielkema
Marktonderzoek vervoer en mobiliteit

Openbaar vervoer en luchtvaart

Jeroen Senster
Marktonderzoek onderwijs

Onderwijs

Maartje Rooker
Durables marktonderzoek

Durables – duurzame consumentenproducten

Sanne Bovendeert
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency