Toegankelijkheid

Skip to main content

Draagvlakmonitor: ruime voldoende voor Defensie

26 september 2019

De Nederlandse bevolking geeft Defensie in het 1e halfjaar van 2019 het rapportcijfer 7,1. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde halfjaarlijkse Draagvlakmonitor van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Defensie.

Het marktonderzoeksbureau doet sinds 2017 onderzoek naar het draagvlak voor Defensie onder de Nederlandse bevolking (16 t/m 75 jaar). Het nieuwe rapportcijfer is vergelijkbaar met dat van eind 2018 (7,0).

Enkele resultaten zijn:

  • 65% is trots op de Nederlandse militairen
  • 67% vindt dat de dreiging is toegenomen in de wereld, en vindt daarom een sterke krijgsmacht nu belangrijker dan ooit
  • 31% vindt het niet waarschijnlijk dat Nederland in de komende 20 jaar in een oorlog terecht komt
  • 57% vindt dat Defensie gezag uitstraalt
  • 46% vindt dat er te weinig geld gaat naar Defensie

 

Waarom laat Defensie draagvlakonderzoek doen?

Defensie beschermt wat Nederland dierbaar is. Daarmee is de krijgsmacht geen luxe, maar een noodzaak. Om deze zware en verantwoordelijke taak goed te kunnen vervullen zijn steun en vertrouwen vanuit de samenleving essentieel. Vanwege het belang van steun voor de taken van Defensie en met name de  buitenlandse inzet, wil Defensie het draagvlak in de samenleving behouden en vergroten. Daarbij is monitoren belangrijk.

Met de Draagvlakmonitor houdt Defensie continu de vinger aan de pols. Wekelijks worden tussen de 60 en 70 respondenten benaderd. Zo komt Motivaction elk kwartaal op een representatief aantal respondenten uit van zo'n 750.

 

Bron: Defensie, 13.09.2019

Deel dit artikel

Vragen?
Karel Slootman

Email
Functie Managing Partner
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Last van belangst? Met deze 3 tips kom je daarvan af

Sander Kluiters
19 maart 2021

Gevarieerde maaltijden en gemak doen Nederlanders kiezen voor maaltijdbox

Ruurd Hielkema
01 juli 2020

Pieter Paul Verheggen bij New Business Radio

Pieter Paul Verheggen
21 februari 2019

Corona veranderde het consumptiepatroon in een derde van de huishoudens

Ruurd Hielkema
28 maart 2022
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency