Hoe millennial changemakers de wereld kunnen veranderen
Amsterdam, 22 oktober 2018 – Tijdens de Nudge Summit op 16 oktober kwamen huidige en toekomstige leiders bijeen in het Vredespaleis om zich in te zetten voor verandering. Martijn Lampert (onderzoeksdirecteur bij Glocalities) was een van de key-note sprekers tijdens dit unieke evenement.
Het thema van dit jaar, ‘Towards a Circular Economy. Gearing up young leaders for new perspectives on leadership, culture and technology’ bood de gelegenheid aan ruim 200 CEO’s, politici, wetenschappers en jonge toekomstige leiders om met elkaar van gedachten te wisselen over de toekomst van de wereld.
Aansluitend op dit thema deelde Martijn Lampert belangrijke bevindingen en inzichten uit een wereldwijd Glocalities onderzoek getiteld ‘Increasing knowledge and activating Millenials for making poverty history’. Op basis van een survey in 26 landen en onder 31,786 mensen vond Glocalities dat 84 procent van de wereldpopulatie nog steeds onjuist denkt dat extreme armoede is toegenomen of gelijk is gebleven, terwijl extreme armoede is afgenomen met 50 procent in de afgelopen twintig jaar. Dit gebrek aan hoop ondermijnt de UN Global Goals campagne en maakt het moeilijker om de doelen die gesteld zijn te behalen.
Desondanks is er een kleinere groep (16 procent) die op de hoogte is van afname van extreme armoede. Deze groep, waaronder veel millennial changemakers, is veel positiever over de toekomst en ook beter op de hoogte van de UN Global Goals campagne. Een meer geavanceerde en gerichte communicatiestrategie is nodig om de Global Goals campagne naar het volgende niveau te brengen en te laten slagen in de missie om wereldwijde publieke betrokkenheid te vergroten.
Op basis van Glocalities onderzoek wordt geadviseerd om de campagne te richten op Millennial achievers - ondernemende mensen die waarde hechten aan hun familie en de gemeenschap – en Millennial creatives - ruimdenkende idealisten die het belang van cultuur en zelfontwikkeling inzien. De samenstelling van deze groepen varieert over de verschillende landen, blijkt uit het onderzoek, en het is van belang om de campagne veel beter aan te laten sluiten bij lokale trends en cultuurverschillen.
Martijn Lampert: ‘Het was een fantastische ervaring om te spreker op de Nudge Summit. Ik ben erg onder de indruk van de Millennial leiders.’
Wil je meer weten over het onderzoek ‘Increasing knowledge and activating millennials for making poverty history?’ Download het hier.