Nederland bezig met een slome warming-up voor het EK voetbal
Kun jij je nog herinneren dat we met z’n allen voor de tv of in de kroeg in Oranje outfit het Nederlands mannen voetbalelftal aanmoedigden? Het is alweer even geleden, maar op 11 juni is het dan echt zover, dan begint het Europees Kampioenschap voetbal met wedstrijden verspreid over heel Europa: ook in Amsterdam! Toch moet de Oranjekoorts nog wel op gang komen. Een maand voor aanvang van het toernooi kijken twee op de vijf Nederlanders (40%) uit naar het EK. Bij het vorige EK waar het Nederlands elftal aan mee deed, in 2012, was dit in de aanloop naar het toernooi nog ruim de helft (52%). Dit blijkt uit de Oranje Barometer van Motivaction, in samenwerking met Activate&co.
Oranje Barometer 2000-2021
In de afgelopen twintig jaar heeft Motivaction/Trendbox, in samenwerking met Activate&co, voorafgaand en tijdens een EK of WK Voetbal steeds het Oranje Barometer onderzoek uitgevoerd. Ook het komende EK ontkomt niet aan onze Oranje Barometer. In de aanloop naar en tijdens het toernooi volgt de barometer de ontwikkeling van het Oranjegevoel in Nederland. Na afloop wordt via onderzoek onder consumenten inzicht gegeven in de waardering voor de belangrijkste EK/Oranje gerichte activatiecampagnes in de breedste zin van het woord, uitgedrukt in bekendheid, houding en gedrag.
Ook betrokkenheid bij Oranje nog laag
Nederlanders kijken niet alleen minder uit naar het EK voetbal, ook de betrokkenheid bij Oranje is minder dan in 2012. Slechts 11% van de Nederlanders voelt zich zeer betrokken, terwijl in de aanloop naar het vorige EK waar ‘we’ aan meededen nog bijna een kwart (24%) zich zeer betrokken voelde bij het Nederlands elftal. Waarschijnlijk speelt de huidige maatschappelijke situatie en het eigen wel en wee in coronatijd die betrokkenheid parten. Voor ruim een kwart (35%) heeft corona namelijk een dempende werking op de beleving van het EK. Wél verwacht 37% van de Nederlanders alle drie de poulewedstrijden van het Nederlands elftal te gaan kijken. Ook de berichtgeving in de media wordt door ruim een derde van de Nederlanders goed gevolgd (36%).
Dat het Nederlands elftal al zijn groepswedstrijden in Amsterdam speelt, heeft voor de meeste Nederlanders (80%) geen invloed op het gevoel van betrokkenheid. Wel zorgt dit in de Randstad vaker voor meer betrokkenheid in vergelijking met de rest van Nederland.
Gematigd optimisme over de prestaties
Het vertrouwen in de prestaties van het Nederlands elftal zal ongetwijfeld van invloed zijn op de mate van betrokkenheid. Waar voorafgaand aan het EK van 2012 nog 14% verwachtte dat Nederland kampioen zou worden, is nu slechts 3% daarvan overtuigd. Toch denkt ruim de helft (58%) dat Nederland in elk geval de groepsfase overleeft.
Voetbalpooltjes weer in trek
De voorspellingen over de prestaties van Oranje en de andere teams worden ook graag ingezet bij de welbekende voetbalpooltjes, waaraan 16% van de Nederlanders denkt mee te gaan doen. Het populairst is een zelf georganiseerde pool met familie en vrienden (49%), gevolgd door een pool met collega’s (36%). Ook online (21%) of via een app (18%) gaan de uitkomsten van het EK voorspeld worden.
Inhaakacties
Met het EK in aantocht zijn ook de eerste EK-inhaakacties een feit. Zo kun je bij Jumbo sparen voor een juichcape en ontvang je bij een Heineken 9-pack een Holland Heineken Hemd. Toch laat de echte Oranjekoorts (nog) even op zich wachten. Ongeveer één op de acht Nederlanders (13%) zegt aan één of meer EK-acties mee te gaan doen. 44% vindt EK-acties zelfs onzin. De ervaring leert dat dit in de aanloop en zelfs tijdens een toernooi nog stevig kan veranderen. Zo deed rond het voor Nederland succesvolle WK in Brazilië van 2014 meer dan een kwart van de Nederlanders mee aan één of meer acties. Aansprekende resultaten jagen de bereidheid om mee te doen altijd behoorlijk aan.
Oranje Barometer – het vervolg
In juni, rond de start van het toernooi, komen we terug met een update van het Oranjegevoel in Nederland. Na het toernooi, ongeacht hoe dat voor Oranje verloopt, sluiten we af met onderzoek over de belangrijkste activatiecampagnes rond het EK en het Nederlands elftal. Ook deze uitkomsten worden afgezet tegen de benchmark van meer dan 200 eerdere EK- en WK-inhaakacties.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd van 10 t/m 17 mei 2021 door Motivaction onder een representatieve steekproef van 1.015 Nederlanders tussen 18 en 80 jaar uit het StemPunt-panel van Motivaction.
De resultaten zijn representatief op basis van opleiding, leeftijd, geslacht, regio, waardeoriëntatie en interacties hiertussen. Motivaction is een onafhankelijk onderzoeksbureau, lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.
Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25
Email
Functie
Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284