Nederland viert Pasen zuiniger: woonboulevards missen bezoekers
Nederland vierde Pasen dit jaar opnieuw massaal, maar wel zuiniger en met minder drukte op woonboulevards. Uit onderzoek van Motivaction en RMC blijkt dat ongeveer 7 op de 10 Nederlanders Pasen vierde, meestal met familie: 38% brunchte en 33% dineerde samen.
Typische paastradities verliezen echter terrein. Zo verstopte slechts 16% van de Nederlanders paaseieren – een opvallende daling van 7% ten opzichte van vorige jaren. De hoge prijzen van chocolade(-eieren) speelden mogelijk een rol. Ook zelf eieren schilderen deed nog slechts 5%.
Nederlanders besteedden dit jaar minder aan paasboodschappen en kochten minder chocolade en eieren, terwijl kleding juist populairder werd. Deze verschuiving in koopgedrag hangt mogelijk samen met het lagere bezoek aan woonboulevards: vooral Tweede Paasdag, traditioneel het hoogtepunt voor woonwinkels, viel tegen met 10% minder bezoekers. Opvallend was wel dat Goede Vrijdag juist drukker was (+12%).
Mogelijke oorzaken zijn het regenachtige weer op Tweede Paasdag en het feit dat Pasen vorig jaar drie weken eerder viel. Door het langdurige mooie weer voorafgaand aan Pasen hebben Nederlanders mogelijk al eerder inkopen gedaan voor huis en tuin.
Huib Lubbers, retail expert en directeur van RMC licht toe:
"Onze cijfers laten een verandering in koopgedrag zien. Zo zijn de koopavonden veel rustiger geworden en worden de koopzondagen populairder. En nu zien we dus ook een verschuiving rond de feestdagen. Inzicht in dalende bezoekersstromen zijn net zo waardevol als inzicht in pieken- het helpt retailers en gemeenten bij de planning en effectmeting van campagnes en evenementen."
Meer weten over wat dit betekent voor jouw locatie? Neem contact op via of kijk op www.rmc.nl.

