Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag 1 keer per maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in.
- Cecilia Keuchenius, Senior Research Consultant
|
|
Wist je dat wij op 29 februari een gratis webinar Gedragsverandering geven? Gedragsverandering is overal: op je werk print je nu waarschijnlijk minder dan jaren geleden en hebben we allerlei meetings via Teams in plaats van in ‘real life’. Enerzijds lijkt gedrag soms snel te veranderen. Anderzijds blijken mensen gewoontedieren die graag bij het oude blijven. Denk aan de weerstand tegen interventies zoals het rookverbod in cafés en de lastig vol te houden goede voornemens.
Er is steeds meer aandacht voor gedragsveranderende interventies. We nodigen je daarom graag uit voor onze webinar. In een uur vertellen we je wat jou helpt om tot effectieve interventies te komen die het gedrag van jouw doelgroep veranderen. Er is aandacht voor gedragsbepalers, bewust en onbewust, en passende interventies.
Er zijn al veel aanmeldingen, maar ook nog digitale plekjes vrij.
|
|
|
Wat een start van het nieuwe jaar!
Bij de aftrap van het nieuwe jaar kregen 12 getalenteerde Motivaction teamleden een welverdiende promotie! Met bloemen en champagne vierden we dat deze strategische denkers, creatieve geesten, marktonderzoeksexperts en data-analisten ieder op unieke wijze bijdragen aan het succes van Motivaction dat in 2024 al 40(!!) jaar duurt.
Deze fantastische prestatie onderstreept niet alleen het harde werk en de toewijding van de Motivaction professionals, maar ook de voortdurende groei en bloei van ons bedrijf: Motivaction is het afgelopen jaar opnieuw met bijna 10% gegroeid!
We blijven samen streven naar het doen van mooi, impactvol onderzoek en succes voor onze opdrachtgevers!
|
|
|
Motivaction neemt de jaarlijkse ITX Monitor van Giarte over
Met de overname van de marktbrede IT Experience (ITX) monitor zorgt Motivaction ervoor dat belangrijke marktinformatie beschikbaar blijft voor uitbesteders van grote ICT-projecten. Door samen te werken met het Digital Ecosystems Institute (DEI), wordt de positie van Motivaction in de markt voor ICT-onderzoek en consultancy verder verstevigd.
De ITX Monitor staat al meer dan twee decennia bekend als een essentieel platform voor het verzamelen van gegevens en inzichten over ICT-prestaties en klanttevredenheid. Besluitvormers vertrouwen op deze jaarlijkse inzichten om strategieën te optimaliseren.
Motivaction zal de ITX Monitor niet alleen voortzetten, maar ook samen met DEI investeren in het uitbreiden van de functionaliteit en het bereik ervan. Meer weten over deze monitor?
|
|
|
Duurzamer leven: hoe hou je het dit jaar wel vol?
|
|
|
|
Klaar om je goede voornemens vol te houden? Ontdek waarom velen hun doelen al hebben laten varen en hoe jij wél succes boekt!
De helft van de Nederlanders doet weleens aan goede voornemens. In 2024 is duurzame(re) consumptie een van de belangrijke thema’s. Maar waarom geven zoveel mensen hun voornemens op? We doken in het Motivaction-gedragsbeïnvloedingsmodel en vonden mentale drempels die je voornemens in de weg kunnen staan én technieken om je voornemens te verankeren en nieuwe, blijvende gewoontes te creëren.
|
|
|
2023: een positieve opsteker voor de winkelstraat!
|
|
|
Het winkeljaar 2023 bracht een verrassende wending in het aantal passanten in Nederlandse winkelstraten. Ondanks sombere verwachtingen is er een stijging van ruim 2% gemeten.
Lees dit artikel van RMC om erachter te komen waarom de fysieke winkelstraat springlevend blijft en hoe online aankopen verrassend zijn gedaald. Ontdek welke dagen en maanden het drukst waren en wat dit betekent voor retailers. Benieuwd naar de invloed van het weer op ons winkelgedrag? En wil je als retailer inspelen op veranderende voorkeuren en gedragingen van shoppers?
|
|
|
|
Kinderen sporten veel te weinig
|
|
|
|
Uit ons onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Cruyff Foundation, blijkt dat 83% van de Nederlanders het erover eens is: nu de schermtijd van kinderen steeds verder toeneemt, is het nóg belangrijker om sport en spel voor iedereen toegankelijk wordt gemaakt. Daarnaast vindt ruim drie kwart van de Nederlanders dat sport en spel zorgen voor verbinding, samenhang en meer zelfvertrouwen bij kinderen.
De Cruyff Foundation draagt hieraan bij met de boodschap 'Creating Space', waarbij zoveel mogelijk kinderen en jongeren de ruimte krijgen om te sporten en te bewegen. Wil je weten hoe de Cruyff Foundation dit aanpakt en welke resultaten ons onderzoek heeft opgeleverd?
|
|
|
Webinar 29 feb: Hoe je gedrag verandert met campagnes, interventies en beleid
Maak je campagnes, ben je marketeer, wil je mensen voorlichten, nudgen of denk je mee over beleid? Dan ben jij in jouw functie bezig met het stimuleren van gedragsverandering.
Gedragsbeïnvloeding is een ‘hot topic’ in verschillende branches. De wens om gedrag te veranderen speelt bij verschillende onderwerpen, zoals: mensen aanmoedigen om vaker de fiets te pakken, de kachel lager te zetten, het A-merk te kopen in plaats van het huismerk, vaker musea of de film te bezoeken en ga zo maar door.
Op donderdag 29 februari delen wij in onze gratis webinar concrete en effectieve methoden over hoe je verschillende doelgroepen in beweging krijgt. We nodigen je hier graag voor uit!
|
|
|
Sparkey test de de nieuwe werkgeverscampagne van Alliander
Hoe weet je of jouw nieuwste campagne de juiste snaar raakt bij toekomstige medewerkers? In de huidige krappe arbeidsmarkt is dat niet eenvoudig. Sparkey, het HR-onderzoeksbureau van Motivaction, test de nieuwe werkgeverscampagne van Alliander.
Deze employer branding campagne, ontwikkeld door creatief bureau Kaliber Interactve, positioneert Alliander als maatschappelijk waardevolle werkgever die erin gelooft dat de energietransitie mogelijk is. Dat doen zij met een eerlijk en enigszins brutaal randje: ’De energietransitie is onmogelijk. Zonder jou.’
Sparkey toetste het campagneconcept. Het kwalitatieve onderzoek toont aan dat de campagne grotendeels de gewenste impact heeft en waar aanscherping nodig is. Benieuwd naar de resultaten?
|
|
|
De kracht van onderzoek voor gezondheid en vitaliteit
|
|
|
Onze onderzoekers zijn altijd benieuwd naar de drijfveren en het gedrag van respondenten. Door middel van onderzoek halen zij de onderste steen boven. Tijd om de rollen een keer om te draaien! Wij spraken met Talia Cohen Rodrigues, onderzoeker bij ons team Maatschappij.
Binnen Motivaction richt Talia zich als onderzoeker op gezondheid en vitaliteit. Talia legt uit waarom dit thema niet alleen op individueel niveau belangrijk is, maar ook van cruciaal belang is voor bedrijven en de samenleving.
|
|
|
|
Wil je elke maand als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events?
Schrijf je hier in:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief