Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag 1 keer per maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in.
- Karel Slootman,
Commercieel directeur
|
|
Met gepaste trots maken wij bekend dat Motivaction genomineerd is voor de D&IN Awards voor 'Bureau van het jaar 2024'. We gaan voor goud! Op 27 mei aanstaande maakt de jury de uitslag bekend.
De D&IN typeert ons als ‘een oude krijger’ die zijn wendbaarheid nooit is verloren. Daarin herkennen we ons graag!
In 2023 zijn we op veel vlakken gegroeid, wat het resultaat is van onze stabiliteit en consistentie, versterkt met investeringen in mensen, opdrachtgevers, samenwerkingen en (data-)technologie. Met diepgaande kennis van de context van de vraagstukken van onze opdrachtgevers, waarborgen we de betrouwbaarheid van data. Onze sectorgerichte teams zijn diep verweven in de samenleving en zo bedienen we effectief zowel de profit- als de non-profitsectoren.
Lees hier meer over in de nieuwsbrief!
|
|
|
Motivaction genomineerd als 'Data & Insights Bureau van het jaar' voor de Data & Insights Awards
Genomineerd! We zijn enorm trots te mogen delen dat Motivaction tot de top 3 'Data & Insights Bureau van het Jaar" behoort bij de Data & Insights Awards 2024.
Deze prestigieuze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de brancheorganisatie Data & Insights Netwerk Nederland aan vooraanstaande onderzoeksbureaus. Een onafhankelijk en wendbaar bureau van duiding als Motivaction blijkt een meerwaarde in deze turbulente tijden.
Motivaction kan al 40 jaar rekenen op loyale klanten. Pieter Paul Verheggen, CEO: "We zijn een bureau met een brede expertise en hebben met onze onderzoeken voelsprieten in alle delen van de samenleving. Dat is bovenal gezamenlijk werk van alle Motivaction medewerkers; we doen dit mét elkaar."
Commercieel directeur Karel Slootman vult aan: "We zijn dankbaar en vereerd dat zoveel klanten ons hebben genomineerd. Terwijl we in spanning de uitkomst afwachten, feliciteren wij ook Online Dialogue en Miles Research."
|
|
|
Nederlanders willen betaalbare energie van eigen bodem
De energiemarkt is volop in beweging. Samen met de NVDE brengen we regelmatig actuele thema's naar voren, met deze maand de focus op 'betaalbare energie van eigen bodem'.
Een recent onderzoek toont aan dat 64% van de Nederlanders de energietransitie noodzakelijk vindt, terwijl 83% van mening is dat Nederland zoveel mogelijk zijn eigen energie moet opwekken. De houding tegenover energie-import, vooral uit landen als Rusland, is overwegend kritisch.
Benieuwd naar hoe deze opvattingen verschillen van de tijd onder de VS-presidenten Biden en Trump?
|
|
|
Internationaal onderzoek binnen handbereik
|
|
|
Vanaf de Marnixkade doet Motivaction onderzoek over de hele wereld. Met het Glocalities onderzoeksprogramma doen we online onderzoek in 62 landen naar drijfveren achter het gedrag van consumenten en burgers.
Een goed voorbeeld van een wereldwijd onderzoek is het onderzoek naar gendergelijkheid, veiligheid en geweld tegen vrouwen dat eind 2023 onder bijna 35.000 mensen wereldwijd is uitgevoerd. Uit het onderzoek is gebleken dat 46 procent van de vrouwen wereldwijd zich bijvoorbeeld niet veilig voelt wanneer ze 's nachts alleen over straat lopen.
Met het Glocalities onderzoeksprogramma hebben we ook gekeken naar de percepties en attituden van mannen als het gaat om de veiligheid en gelijkheid voor vrouwen wereldwijd.
Benieuwd naar de inzichten?
|
|
|
|
Wat beweegt de babyboomers in 2024?
De Nederlandse samenleving is aan het vergrijzen. In 2003 was 14 procent van de bevolking 65 jaar of ouder, in 2040 zal dit percentage het hoogste punt bereiken en waarschijnlijk toenemen tot 23 procent. Deze generatie wordt ook wel gekenmerkt als de 'babyboomers'.
Hoe bereik je deze doelgroep met je diensten, producten en informatie? Hiervoor is het nodig goed begrip te hebben van de doelgroep. Om deze doelgroep beter te begrijpen zullen we zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek uitvoeren door middel van een online enquête en diepte-interviews.
We duiken volledig in de leefwereld van de babyboomers en je krijgt de mogelijkheid om een eigen thema in te dienen voor het onderzoek. Het onderzoek biedt inzicht in onderwerpen als opleiding, hobby’s, wonen, werken, relaties.
Meer weten?
|
|
|
|
Wil je beter én betaalbaar inzicht in jouw doelgroep of meer weten over wie jouw klanten zijn? Met onze databaseverrijking helpen wij je een helder beeld te krijgen!
Met een databaseverrijking kunnen we jouw organisatie helpen diepgaand inzicht te krijgen in de mensen in jouw klantenbestand zonder dat daarvoor nieuw, uitgebreid en kostbaar onderzoek nodig is.
Door het koppelen van onze Mentality-database aan jouw database krijg je snel inzicht in hoe jouw klantenbestand eruitziet en welke Mentality-profielen dominant zijn. Dit biedt nuttige inzichten, zoals welke doelgroepen er nu bereikt worden.
Meer weten?
|
|
|
Kick-off ITeX Monitor '24/'25
Motivaction en Digital Ecosystems Institute (DEI) presenteren visie op het meten van IT-tevredenheid.
Begin 2024 heeft Motivaction de methodiek én de database van de ITX Monitor van het failliete Giarte overgenomen met als doel dit belangrijke onderzoek, in vernieuwde vorm, voor de IT-sector te behouden. Hierbij heeft Motivaction als partner DEI aan boord gevraagd om samen een verfrissende visie neer te zetten op het meten van tevredenheid binnen de IT-sector: van serviceproviders, maar ook van opdrachtgevers.
De kick-off en het gesprek met de IT-sector terug zien?
|
|
|
Alcoholpauze reikt steeds vaker ver voorbij Dry January
|
|
|
|
2024 is goed en breed van start gegaan en de drukte verplaatst zich van de sportscholen naar de bank. De tijd van goede voornemens lijkt voorbij, maar voor velen duurt de hieraan verbonden alcoholpauze voort.
‘Dry January’ werd ‘Dry February’ en vloeide over in een ‘Dry March’. Met het terassenseizoen voor de deur vragen wij ons af hoe groot de trend van alcoholpauzes precies is en vooral: wat schuilt hierachter?
|
|
|
Korting op de zorgpremie voor mensen met een gezonde leefstijl, hoe denken Nederlanders erover?
|
|
|
Afgelopen jaren hebben zorgverzekeraars geïnvesteerd in gezondheidsprogramma’s om klanten te stimuleren om gezonder te leven, door middel van beloningen. Deze programma’s worden nu stopgezet of aangepast omdat ze minder effectief en duurder zijn dan verwacht.
Onderzoek toont aan dat er verdeeldheid bestaat onder de Nederlandse bevolking over beloningen voor een gezonde leefstijl. 41% van de Nederlanders van 18 t/m 80 jaar vindt dat mensen die gezond leven korting zouden moeten krijgen op de premie voor hun zorgverzekering.
Wat is er nodig om deze Nederlanders wél aan te haken?
|
|
|
|
Wil je elke maand als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events?
Schrijf je hier in:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief