Toegankelijkheid

Skip to main content

Technologie vanuit de ogen van Gen Z

11 augustus 2023

Terwijl de millenials opgroeiden tijdens de opkomst van het digitale tijdperk, zijn de jongeren van Gen Z echte digital natives. Deze generatie kent de wereld niet zonder internet, mobiele telefoons en sociale media. Online sluiten en onderhouden ze vriendschappen, ze werken graag remote en spreken zich op sociale media uit over zaken die hen aan het hart gaan. Deze generatie lijkt als een vis in het digitale water, maar aan dit verhaal lijkt toch een keerzijde te zitten.

Lees ook: Gen Z is van alles wat, net als jij

Uit gesprekken met jongeren tijdens onze eerdere multiclient komt naar voren dat deze generatie een haat-liefderelatie heeft met hun mobiele telefoon. Enerzijds is de mobiele telefoon een soort verlengstuk van hun lichaam geworden en vervult het allerlei functionele behoeften.

“Hier zit eigenlijk echt alles in wat ik nodig heb.  Ik gebruik het voor mijn sociale contacten, maar ook voor school en om in te checken bij de sportschool. Het omvat alle ontspanning en inspanning.”

“Ik vind het vooral fijn om bereikbaar te zijn en dat ik alles kan opzoeken. Dat geeft me zekerheid.”

Anderzijds heeft deze generatie een afhankelijkheidsrelatie met hun telefoon opgebouwd.  De telefoon wordt zelfs omschreven als een digitale gevangenis of een toxische relatie.

“Ik kan gewoon niet zonder mijn telefoon. Ik moet weten dat hij in mijn buurt ligt, ook al is hij leeg. Ik doe alles met mijn telefoon, daar komt die stress vandaan.”

“Het is een klein ding, maar het maakt een groot deel uit van mijn leven. Ik heb ook wel echt last van FOMO, ik wil graag weten wat iedereen doet en waar.”

 
Ga in gesprek met Gen Z 

Impact op de mentale gezondheid

De jongeren maken zich zorgen over de negatieve impact die hun telefoon heeft op hun mentale gezondheid. Uit de meest recente data van de Mediamodule van Motivaction blijkt dat Generatie Z meer tijd besteedt aan sociale media dan de Babyboomers en Generatie X. Tegelijkertijd vindt een groot gedeelte van Gen Z dat sociale media, waaronder TikTok en Instagram, verslavend zijn. De telefoon houdt hen in een greep en zorgt voor afleiding. Smartphones verstoren de quality time met vrienden en ze houden minder tijd over om aan hun (analoge) hobby’s te besteden.

“Ik was ‘m een tijd geleden kwijt en dan is de wereld ineens heel groot. Het is een handig ding, maar ik zou ook wel eens willen dat hij wat minder belangrijk is.”

“Ik las een boek over dat je vooral in het nu moet leven. Toen besefte ik dat ik echt heel veel op mijn telefoon zit.”

“Als ik met vrienden ben, dan leggen we onze telefoon allemaal opzij. Dan weet je dat het écht gezellig wordt.”

 

Tijd voor een detox

Zal Generatie Z de eerste zijn die de mobiele telefoon aan de wilgen hangt? Het wordt duidelijk dat deze generatie graag meer intentioneel om wil gaan met technologie en hun mentale gezondheid hoog op hun prioriteitenlijstje heeft staan. Misschien zien we binnenkort alleen nog Babyboomers met een smartphone en lopen Nederlandse jongeren straks, net zoals Amerikaanse jongeren, met een dumb phone rond.

“Het lijkt me amazing om terug te gaan naar een tijd zonder. Gewoon rust. Ik heb ooit een maand zonder telefoon gezeten en dat was misschien wel de beste maand van mijn leven.”


Leer de belevingswereld van G nog beter kennen en integreer die kennis met jouw marketingstrategie om beter aan te sluiten bij deze interessante en groter wordende doelgroep. Schrijf je in voor onderzoek onder deze generatie. Inschrijven kan tot 3 oktober. Klik hier voor meer informatie.


Vragen?
Loes Kleijngeld

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 589 82 05


Gerelateerde artikelen

Nederlanders gokken massaal op internet

Jeroen Senster
29 januari 2019

Weer meer mensen met obesitas, helft 20-plussers te zwaar

Karin Lammers
05 maart 2024

Nederlander wil duurzame tonijn maar weet niet hoe

Els van der Velden
06 mei 2019

Plichtsgetrouwe refo krijgt oog voor schepping

Gerard van der Werf
20 juli 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency