Toegankelijkheid

Skip to main content

Tweedehands populair bij 63% van Nederlanders

25 september 2024

Het kopen van tweedehands artikelen zit in de lift. Door trends als duurzaam consumeren, sociaal ondernemen en door de druk op de koopkracht weten onder andere kringloopwinkels steeds meer bezoekers te trekken. De vraag, maar ook het aanbod neemt toe. Onlangs ging kringlooporganisatie Het Goed een samenwerking aan met webwinkel Bol om retourproducten een tweede leven te geven.

Maar wie zijn deze tweedehands kopers eigenlijk? Hoe vaak bezoeken ze kringloopwinkels en waarom? Kringlooporganisatie Het Goed heeft in samenwerking met Motivaction onderzoek gedaan onder het Nederlandse publiek om antwoord te krijgen op deze vragen.

Tweedehands producten vaker online gekocht dan in de winkel 

Uit het onderzoek blijkt dat 55% van de Nederlanders tweedehands producten koopt, zowel online bijvoorbeeld via Marktplaats of Vinted, als in fysieke (kringloop)winkels. Online kanalen worden iets vaker gebruikt dan fysieke winkels (40% vs. 33%). Iets minder dan de helft van de Nederlanders koopt dus niet tweedehands, maar 8% staat hier wel voor open. In totaal koopt dus bijna tweederde tweedehands of staat hiervoor open.

Profiel van tweedehandskopers 

Van de Nederlanders die tweedehands koopt, komt ruim een derde (35%) maandelijks een kijkje nemen bij een kringloopwinkel of er iets van hun gading bij zit. De top 5 van gekochte artikelen bestaat uit: boeken, meubels, kleding, speelgoed en wonen en verlichting. De grootste groep tweedehands kopers (online en fysiek) is tussen de 25 t/m 34 jaar (21%), wat significant hoger is vergeleken met hun aandeel in de Nederlandse bevolking (17%). Ook zijn bezoekers relatief vaak hoger opgeleid (36%). Els van der Velden, senior research consultant bij Motivaction licht toe: "Onder kopers van tweedehands spullen zien we veel Kosmopolieten en Postmaterialisten, twee milieus uit Mentality, het waarden en leefstijlmodel van Motivaction. Beide groepen vinden duurzaamheid belangrijk en kopen om die reden tweedehands. Beide groepen zijn hoog opgeleid en Kosmopolieten zijn ook vaker relatief jonge mensen."

 grafiek 2e hands aankopen


Meerdere shopmissies 

Kringloopwinkelbezoekers hebben vaak meerdere shopmissies. Veel bezoekers vinden het leuk om te snuffelen (86%) of om inspiratie op te doen (64%). Bijna twee derde (64%) zoekt gericht naar specifieke items zoals vintage kleding. De lage prijs (88%) en duurzaamheid (77%) zijn echter ook belangrijke motieven voor een bezoek aan de kringloopwinkel.

Hoge gunfactor: de helft van de Nederlanders levert spullen in 

Net zo belangrijk als de bezoekers zijn de mensen die spullen inleveren bij de kringloop. Iets meer dan de helft van de Nederlanders (52%) doneert jaarlijks spullen aan de kringloop; een vijfde (21%) doet dat minder vaak en ruim een kwart (27%) nooit. Van degenen die spullen doneren, doet maar liefst 43% dit minstens elk kwartaal.

De belangrijkste redenen om spullen naar de kringloop te brengen is om bij te dragen aan hergebruik (69%) en het verminderen van afval (42%). Maar ook een opgeruimd huis (49%) is voor veel mensen reden voor een ritje naar de kringloopwinkel. 

Opvallend is dat degenen die spullen doneren vaak ook zelf tweedehands producten kopen in een kringloopwinkel of online (88%).

Bij twijfel doneren 

De Nederlandse volksaard komt duidelijk naar voren als het om de kringloop gaat. Reden nummer één om spullen niet naar de kringloopwinkel te brengen is dat men ze liever zelf via Marktplaats verkoopt (36%). Dit ligt met ca. 50% beduidend hoger onder jongvolwassenen (25 tot 44 jaar). Ruim een kwart (28%) gooit nooit iets weg. Zuinigheid (of duurzaamheid) is een stuk groter onder 65-plussers, waarvan 43% aangeeft eigenlijk nooit iets weg te gooien.

Hoewel een kleine groep Nederlanders (5%) bruikbare spullen weggooit, geven veel meer mensen (ongeveer één op de vijf) hun spullen liever weg of doneren ze op een andere manier, bijvoorbeeld via textielcontainers. 

Twijfels over de bruikbaarheid van de spullen vormt een belemmering voor maar liefst één op de vijf Nederlandse consumenten om niet te doneren aan de kringloopwinkel. Martijn Bijmolt, directeur Impact bij Het Goed: "Mocht je twijfels hebben over of je spullen nog bruikbaar zijn, breng het gewoon naar een kringloopwinkel in de buurt. Wij kijken of het artikel geschikt is voor de verkoop, of anders knappen we het op of recyclen we het."

De magie van de kringloop 

Bij de kringloop maken ze iemand blij met andermans overtollige spullen. Maar… hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Wat gebeurt er allemaal tussen inname en verkoop? Dat kun je ontdekken tijdens de Nationale Kringloopdag. Op zaterdag 5 oktober zijn er op talloze plekken in het hele land activiteiten bij kringlooporganisaties. Ontdek de magie van de kringloop op een locatie bij jou in de buurt. Rachel Heijne, directeur van Branchevereniging Kringloop Nederland benadrukt: "de Nationale Kringloopdag is meer dan alleen een dag voor het kopen van tweedehands spullen. Dit jaar vestigen we de aandacht op de wereld achter de inname. De kringlooporganisaties kunnen namelijk niet zonder de bijdragen van al hun ‘gunners’ in het hele land. Door spullen te doneren aan de kringloop help je het milieu en zorg je voor werk voor mensen die soms moeilijk hun weg vinden op de arbeidsmarkt. Dus twijfel niet en lever die ongebruikte spullen in bij een innamepunt bij jou in de buurt! "

Over het onderzoek 

Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt panel van Motivaction met meer dan 70.000 leden. 1.056 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. Het online veldwerk werd medio september 2023 en medio april 2024 uitgevoerd. Meer informatie:

Over Het Goed

Het Goed is een sociale onderneming met 31 frisse kringloopwarenhuizen en 6 textielsorteercentra door heel Nederland. Vanuit de missie ‘werk maken door hergebruik’ bieden we de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier (werk)ervaring op te doen en krijgen dagelijks ruim 30.000 stuks een tweede leven. In totaal zijn ruim 1800 medewerkers werkzaam bij onze kringlooporganisatie. Het Goed zet zich in voor een inclusieve en circulaire samenleving, is Keurmerk Kringloop Nederland en PSO 30+ gecertificeerd, en uitgeroepen tot Sustainable Retailer of the Year 2023-2024. Meer informatie:

Over de Branchevereniging Kringloop Nederland

De Branchevereniging Kringloop Nederland (BKN) vertegenwoordigt 65 kringlooporganisaties in Nederland. Deze 65 leden exploiteren gezamenlijk ruim 250 kringloopwinkels verspreid over het hele land. BKN-leden zijn non-profit en not-for-profit organisaties, voornamelijk stichtingen die belangrijk werk doen op de thema’s inclusieve arbeidsmarkt en circulaire economie en komen daarbij tot mooie resultaten in de markt.

De aangesloten kringlooporganisaties voeren het Keurmerk Kringloop Nederland, waarvoor hun bedrijfsvoering ieder anderhalf jaar wordt gecontroleerd. Met het Keurmerk onderscheiden zij zich binnen de sector door professionaliteit, integriteit en de bijdrage aan de inclusieve en circulaire samenleving. Meer informatie:





Vragen?
Els van der Velden

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 22


Gerelateerde artikelen

Consument let niet op duurzaamheid bij kopen kleding

Sanne Bovendeert
25 februari 2019

Motivaction ontvangt leerlingen voor JINC Bliksemstage

Damiano Pieters
20 februari 2019

Pieter Paul Verheggen spreekt op #OkBoomer – een dag over generatiemarketing

Pieter Paul Verheggen
10 juli 2020

Een vrij droge januari voor één op de vijf Nederlanders

Ruurd Hielkema
24 februari 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency