Toegankelijkheid

Skip to main content

Vakantiegeld: verwachting of verrassing?

28 mei 2024

Deze maand is het weer zo ver: we krijgen ons jaarlijkse vakantiegeld. Je zou denken dat iedereen zich op dat extra zakcentje verheugt. Maar is dat wel zo? En als dat geld dan binnenkomt, waar geven Nederlanders het dan aan uit? Aan vakantie of juist aan hele andere dingen? En voor wie komt dat extraatje (ieder jaar) weer als complete verrassing en wie heeft er van tevoren al rekening mee gehouden? Wij zochten het uit. 

Iedereen in loondienst, maar ook gepensioneerden en veel mensen met een uitkering hebben recht op vakantiegeld. De meeste werkgevers keren het vakantiegeld uit samen met het salaris in mei. Uit ons onderzoek blijkt dat dit jaar 82% van de volwassen Nederlanders vakantiegeld ontvangt. Je zou denken dat iedereen die vakantiegeld ontvangt, daar ook naar uitziet. Maar dat is niet zo. ‘Slechts’ 81% van de ontvangers van vakantiegeld kijkt er ook naar uit. Waar ligt dat aan? Het Fintality-model kan helpen om dit beter te begrijpen. Fintality onderscheidt vijf segmenten op basis van hun houding en gedrag rondom financiën.  

Fintality: vijf groepen op basis van financiële drijfveren

 

Fintality Totaal

Klik op de afbeelding om het model te vergroten

 

Er zijn twee groepen die duidelijk minder onder de indruk zijn, vaak omdat ze het niet nodig vinden of niet nodig hebben: 

  • De financieel intelligenten: statusgevoelig, zakelijk en ambitieus ingesteld, gaan gedisciplineerd met hun geldzaken om. Geld creëert mogelijkheden en vrijheid voor deze groep. Toch zijn zij niet zo bezig met het zich verheugen op het vakantiegeld. Dat komt omdat ze het eigenlijk niet nodig hebben om van rond te komen of extra uitgaven mee te doen. De financieel intelligente gebruikt zijn vakantiegeld het liefst om te beleggen om meer rendement te creëren voor de lange termijn. 
  • De vrijwillig soberen: maatschappelijk betrokken en niet-materialistisch ingesteld, kijken het minste uit naar het vakantiegeld. Zij zien geld als een noodzakelijk kwaad. Ze gaan spaarzaam om met geld en zijn gelukkig met wat ze hebben. Ze weten simpelweg niet zo goed waar ze het vakantiegeld aan zullen uitgeven. In ieder geval niet aan in hun ogen overbodige, luxe spullen. Mogelijk gebruiken ze het geld om iets goeds voor een ander te doen. 

Twee groepen zijn misschien niet direct verrast, maar wel erg blij met hun vakantiegeld:

  • De gecontroleerde genieters verheugen zich het meest op het vakantiegeld. Gecontroleerde genieters leven volgens het motto ‘alles met mate’, weloverwogen en bewust. Het vakantiegeld is dan ook geen verrassing voor ze, ze weten goed dat het eraan komt en houden hier rekening mee in hun financiële planning. Gecontroleerde genieters zoeken een balans tussen financiële zekerheid en genieten of uit de band springen. Het vakantiegeld is voor hen bij uitstek geschikt om zich zonder schuldgevoel eens lekker uit te leven in de vorm van een leuk uitje of een vakantie met het gezin. 
  • Ambitieuze actieven: met hun focus op maatschappelijk hogerop komen en succesvol zijn, zijn zij doelgericht bezig met geld. Ze werken graag hard om veel geld te verdienen, om vervolgens met dat geld van het leven te genieten. Ze weten goed waar ze hun vakantiegeld voor gaan gebruiken: vakanties, sparen en schulden aflossen, kleding en persoonlijke verzorging en luxe artikelen. Ambitieuze actieven, met als motto ‘geld moet rollen’, hebben hun vakantiegeld eigenlijk al uitgegeven voor ze het hebben ontvangen. 

De laatste groep lijkt haast een beetje overvallen te worden door hun vakantiegeld:

  • Lichtvaardig impulsieven: leven in het hier en nu en hebben een haat-liefde verhouding met geld. Geld is een middel om te kunnen doen wat je wil, om je vrij te voelen. Maar met hun spontane karakter hebben ze ook slecht grip op hun eigen financiële situatie. En dat maakt geld iets spannends en ingewikkelds. Lichtvaardig impulsieven zijn dan ook meer dan eens verrast geweest door het vakantiegeld. Zij waren helemaal vergeten dat het vakantiegeld gestort zou worden en hadden hier ook geen rekening mee gehouden. Dat maakt het een leuk extraatje. Ze gebruiken het vakantiegeld voor vakantie, dagelijkse dingen als eten en drinken of de aanschaf van elektronica. 

 

De bovenstaande inzichten laten maar weer zien dat er grote verschillen zijn tussen Nederlanders. De manier waarop we naar geld kijken, met geld bezig zijn en of we geld überhaupt als iets positiefs of negatief zien, verschilt sterk per Fintality-segment. Dat betekent ook dat ‘one size fits all’ niet werkt als het gaat om financiële zaken. Elk Fintality-segment vraagt om een andere aanpak, boodschap, tone of voice en communicatiestijl om ze te bereiken. Nieuwsgierig wat Fintality voor jouw organisatie betekent en hoe je op de juiste manier jouw doelgroep aanspreekt? Neem contact op met onze Fintality-experts, Paloma Bunck of Rob Doornbos of lees hier de hele whitepaper. 


Vragen?
Paloma Bunck

Email
Functie Research Manager 
Telefoon +31 20 589 82 18

Rob Doornbos

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35


Gerelateerde artikelen

Betrek laaggeletterden in onderzoek voor betere overheidscommunicatie

André Kamphuis
09 september 2024

Social media wint het niet van vacaturesites in zoektocht naar werk

Ester Koot
17 december 2018

Een leefbare en toekomstbestendige metropoolregio Amsterdam

Pieter Paul Verheggen
27 mei 2022

Zo werf je meer vrijwilligers voor jouw organisatie

Lieke van Duist
16 juni 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency