Van wendbaar navigeren tot vastberaden vooruitkijken: een beknopte terug- en vooruitblik
Het is geen sinecure om een beknopt stukje te schrijven waarmee we 2023 uit- en 2024 inluiden. Het bijzondere jaar dat we achter ons laten was een jaar van ‘wendbaar navigeren’; de wereld is geconfronteerd met veel onverwachte gebeurtenissen waarvan we de impact op consumenten, burgers en organisaties in kaart hebben gebracht.
Net als velen hadden ook wij de wens dat de oorlog in Oekraïne ten einde zou komen en zagen we de verschrikkingen in Israël en Gaza niet aankomen. Dichter bij huis was de overwinning van de PVV groter dan verwacht. Te midden van deze en andere ontwikkelingen blijft het onze missie om onafhankelijk, met feiten onderbouwd, resultaten te duiden, advies te geven en onze opdrachtgevers te helpen koers te bepalen en te behouden.
Onze onderzoekexperts combineren sector-/domeinkennis met inzichten op het terrein van marketing, communicatie en maatschappij om ons adagium ‘Motivaction weet wat mensen drijft’ inhoud te geven. Terugkijkend zijn we trots op de update van zowel het Mentality- als het Shoppermodel, de samenwerkingen met Amsterdam Data Collective (ADC), Media.Monks en Retail MediaOne en last but not least de overname van RMC (Retail Management Center). Met deze laatste overname hebben we ons verder versterkt op het gebied van retailkennis, in combinatie met Shopper-inzichten.
Voor Motivaction wordt 2024 in meerdere opzichten een bijzonder jaar omdat we in november 40 (!) jaar bestaan. Dat vieren we met onder andere een bijeenkomst in november op een wijze die past bij ons bureau.
In 2024 gaan we verder met het toepassen van de mogelijkheden die AI biedt, zowel in onze interne processen als in samenwerkingen met onze klanten. In lijn met de Mentality-update gaan we een aantal domeinspecifieke varianten actualiseren, zoals die voor de Zorg en op het gebied van CSR en duurzaamheid. Die laatste past goed bij de op 1 januari geldende CSRD-richtlijn voor een deel van de grote bedrijven. Deze richtlijn vereist een stevigere verslaglegging als het gaat om CO2-uitstoot, biodiversiteit en mensenrechten in de keten. Ook het perspectief van ‘de consument’ speelt hierin een rol, wat uitgebreid aan bod komt in onze meest gedownloade whitepaper ‘Vijf Tinten Groener’, waarvan de derde uitgave in het voorjaar van 2024 wordt uitgebracht.
Tot slot, en wat ons betreft het belangrijkste, is dat wij, net als in de afgelopen 39 jaar, in 2024 weer kunnen rekenen op vele mooie samenwerkingen met opdrachtgevers en partners, die hen en ons verder helpen in de vraagstukken die hen bezighouden.
Namens alle collega’s van Motivaction wensen wij iedereen een gezond en voorspoedig 2024 toe!
Pieter Paul Verheggen en Karel Slootman
Email
Functie Managing Partner
Telefoon +31 (0)20 589 83 83
Email
Functie
Algemeen Directeur
Telefoon +31 (0)20 589 83 83