Toegankelijkheid

Skip to main content

Wacht niet langer en ontdek hoe je start met de CSRD

13 juni 2024

Mensen verwachten steeds sterker van bedrijven dat ze hun verantwoordelijkheid nemen rondom maatschappelijke thema's. Bedrijven zijn niet alleen de motoren van economische vooruitgang, maar hebben ook invloed op de structuur van onze samenleving. Duurzaamheid en de maatschappelijke rol van bedrijven zijn essentieel voor hun relevantie. Inzicht in je reputatie en de verwachtingen van belanghebbenden helpt je impact te maken en je duurzaamheidsbeleid te ontwikkelen.

 

Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)

De aandacht voor duurzaamheidsthema’s en verantwoord ondernemen groeit in de bestuurskamer. Grote bedrijven moeten vanaf 2026 voldoen aan de Europese CSRD-richtlijnen en vanaf 2025 rapporteren over hun maatschappelijke impact. Beursgenoteerde bedrijven doen dit zelfs een jaar eerder. Veel bedrijven beginnen daarom nu al met rapporteren volgens de nieuwe regelgeving. Duurzaam rapporteren wordt even belangrijk als financieel rapporteren. Sterker nog: het zogenoemde principe van dubbele materialiteit vereist dat bedrijven rapporteren over hoe duurzaamheidskwesties hun eigen financiële prestaties beïnvloeden (financiële materialiteit) en hoe hun activiteiten impact hebben op mens, milieu en maatschappij (impactmaterialiteit).

 

Stakeholder Engagement in Sustainability

Voor goede duurzaamheidsrapportage is inzicht in belangrijke thema’s nodig. Dit zijn onderwerpen die belangrijk zijn voor zowel het bedrijf als de diverse stakeholdergroepen daaromheen. Het raadplegen van belanghebbenden is hiervoor cruciaal. Motivaction helpt bedrijven om deze thema’s te identificeren en de verbinding met stakeholders verder te versterken. We gebruiken methoden zoals groepsgesprekken, online vragenlijsten of individuele diepte-interviews, afhankelijk van de aard en omvang van de doelgroepen.

Motivaction helpt bedrijven gericht in te zetten op duurzaamheidscommunicatie en hun positie als thought leader te versterken. We maken merken relevanter en waardevoller in een samenleving die steeds meer verwacht van organisaties op het gebied van maatschappelijke impact. Met onze ervaring in reputatie-, stakeholder- en duurzaamheidsonderzoek gebruiken we slimme vraag- en onderzoekstechnieken en bieden we duidelijke rapportages. Onze consultants en communicatieprofessionals hebben ervaring in duurzaamheidsbeleid, stakeholder- en reputatiemanagement.


Vragen?
Jeroen Senster

Email
Functie Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67

Ruud Kooiman

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 20 58 98 273


Gerelateerde artikelen

Waarom laten marketeers een groep van 4 miljoen mensen links liggen?

André Kamphuis
22 maart 2019

Regionale omroepen doen het nog steeds goed bij oudere doelgroep

Jeroen Senster
06 juli 2018

Grootgrutters laten kansen liggen bij biculturele Nederlanders

Ruurd Hielkema
07 oktober 2019

Generatie Z: leren ze liever van technologie, of uit boeken?

Chantal Nederstigt
04 september 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency