Wacht niet langer en ontdek hoe je start met de CSRD
Mensen verwachten steeds sterker van bedrijven dat ze hun verantwoordelijkheid nemen rondom maatschappelijke thema's. Bedrijven zijn niet alleen de motoren van economische vooruitgang, maar hebben ook invloed op de structuur van onze samenleving. Duurzaamheid en de maatschappelijke rol van bedrijven zijn essentieel voor hun relevantie. Inzicht in je reputatie en de verwachtingen van belanghebbenden helpt je impact te maken en je duurzaamheidsbeleid te ontwikkelen.
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
De aandacht voor duurzaamheidsthema’s en verantwoord ondernemen groeit in de bestuurskamer. Grote bedrijven moeten vanaf 2026 voldoen aan de Europese CSRD-richtlijnen en vanaf 2025 rapporteren over hun maatschappelijke impact. Beursgenoteerde bedrijven doen dit zelfs een jaar eerder. Veel bedrijven beginnen daarom nu al met rapporteren volgens de nieuwe regelgeving. Duurzaam rapporteren wordt even belangrijk als financieel rapporteren. Sterker nog: het zogenoemde principe van dubbele materialiteit vereist dat bedrijven rapporteren over hoe duurzaamheidskwesties hun eigen financiële prestaties beïnvloeden (financiële materialiteit) en hoe hun activiteiten impact hebben op mens, milieu en maatschappij (impactmaterialiteit).
Stakeholder Engagement in Sustainability
Voor goede duurzaamheidsrapportage is inzicht in belangrijke thema’s nodig. Dit zijn onderwerpen die belangrijk zijn voor zowel het bedrijf als de diverse stakeholdergroepen daaromheen. Het raadplegen van belanghebbenden is hiervoor cruciaal. Motivaction helpt bedrijven om deze thema’s te identificeren en de verbinding met stakeholders verder te versterken. We gebruiken methoden zoals groepsgesprekken, online vragenlijsten of individuele diepte-interviews, afhankelijk van de aard en omvang van de doelgroepen.
Motivaction helpt bedrijven gericht in te zetten op duurzaamheidscommunicatie en hun positie als thought leader te versterken. We maken merken relevanter en waardevoller in een samenleving die steeds meer verwacht van organisaties op het gebied van maatschappelijke impact. Met onze ervaring in reputatie-, stakeholder- en duurzaamheidsonderzoek gebruiken we slimme vraag- en onderzoekstechnieken en bieden we duidelijke rapportages. Onze consultants en communicatieprofessionals hebben ervaring in duurzaamheidsbeleid, stakeholder- en reputatiemanagement.
Email
Functie
Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon
+31 20 58 98 273