Toegankelijkheid

Skip to main content

Hoe Nederlanders dubben met duurzaamheid. Is die komkommer in plastic nu wel, of niet milieuvriendelijk?

27 februari 2020

Veel Nederlanders willen verduurzamen, of het nu is om geld te besparen of hun impact op het milieu te verkleinen. Dat doen we onder andere door over te stappen naar een groene energieleverancier, vaker met de trein te reizen in plaats van met de auto, of de hamburger te verruilen voor een plantaardige variant.

Maar er wordt zoveel geschreven en gezegd over milieuvriendelijk leven, dat de consument soms niet meer weet wat de juiste keuze is. Je laat bijvoorbeeld de yoghurt staan en kiest voor een zuivelvrij alternatief van soja, maar leest vervolgens dat het verbouwen van al die soja ten koste gaat van heel veel natuurgebieden elders in de wereld. Die tegenstrijdige berichten maken het moeilijk voor de consument om te bepalen wat nu wel en niet duurzaam is. Om erachter te komen hoe consumenten omgaan met deze tegenstrijdige informatie en dubben met duurzaamheid, zijn we met hen in gesprek gegaan in onze community.

 

Iedere dag weer wikken en wegen

Gedurende vier weken spraken we online met 47 Nederlanders over wat duurzaamheid voor hen betekent en hoe het hun keuzes in het dagelijks leven beïnvloedt.

Zo ook over het thema ‘eten en drinken’, wat snel concrete associaties bij de deelnemers opriep. Mensen dubben over biologische voeding, over keurmerken (zoals Beter Leven keurmerk), over de impact van (plastic)verpakkingen op het milieu en over het tegengaan van voedselverspilling. Over het algemeen ziet men vooral biologische en lokale producten als een duurzame keuze.

“Tegenwoordig bestel ik vaak bij een lokale groenteboer die op zaterdagochtend de bestelling komt bezorgen. Dat zijn in elk geval lokale producten.”

“Groente, vlees en zuivel koop ik altijd biologisch. Als er een beest aan te pas is gekomen wil ik dat het een goed leven heeft gehad. De rest koop ik soms wel met een keurmerk en soms niet. Ik probeer groenten en fruit van het seizoen te eten. Iedere keer sta je voor talloze keuzes bij het boodschappen doen. Ik denk dat het totaal aandeel Fairtrade en biologisch op reguliere producten ongeveer 50/50 is.”

 

Als de twijfel toeslaat, ligt het wantrouwen op de loer

Ondanks dat menigeen de intentie heeft om een verantwoorde keuze te maken, slaat bij de Nederlandse consument ook snel de twijfel toe. Zijn de keuzes waarvan ik denk dat zij duurzaam zijn nu wel zo duurzaam?

Het is bijna onmogelijk om precies te weten wat wel of niet goed is voor het milieu. Plastic tasjes voor groenten schijnen beter te zijn dan papieren zakken. Snap jij dat?”

“ Is een biologische kiwi uit Nieuw-Zeeland beter dan een Hollandse appel? Die Hollandse appels liggen grote delen van het jaar in de koeling, hoeveel energie kost dat wel niet? Als consument heb je al die kennis niet paraat.

“Ik had mijn dagelijkse portie melk en vla omgeruild voor Alpro soja producten... lees ik dat voor de teelt van soja de Amazone wordt gekapt... Jakkes.”

De tegenstrijdige informatie die community-leden lezen en de moeite die dat met zich meebrengt om milieuvriendelijk te consumeren, zorgt ervoor dat sommigen de intenties van producenten en retailers wantrouwen.

“Het is lastig te bepalen welke keurmerken je kunt vertrouwen en welke niet. Ik krijg het gevoel genept te worden. Ik word ook moe van allerlei non-informatie en acties. Zo heb ik weleens Buitenbeentjes van AH gekocht. Later zag ik in een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde dat dat ook weer onzin blijkt te zijn, dat het helemaal geen voedselverspilling tegengaat terwijl dat wel op de verpakking staat. Dat koop ik dus nooit meer.”

 

Behoefte aan feitelijke informatie

Uiteenlopende berichten over wat duurzaam is en hoe je duurzame keuzes kunt maken, zorgen dus voor verwarring. Erger nog: het zorgt ervoor dat men gaat twijfelen aan de eigen impact. Want als jij iedere dag netjes je eigen boodschappentas meeneemt naar de supermarkt, om daar vervolgens al je komkommers per stuk in het plastic verpakt af te rekenen, kun je daar weleens moedeloos van worden. Of zelfs de handdoek in de ring gooien.

Bij het gros van onze community-leden is er de wil om duurzaam en milieuvriendelijk te eten en drinken, ze dubben alleen nog over hoe zij daar het beste invulling aan kunnen geven. Één ding is zeker; meer eenduidige en eerlijke informatie zou geen overbodige luxe zijn.

Wil je meer weten over hoe Nederlanders dubben met duurzaamheid? Neem dan contact op met Roos of Lieke.

Lees hier meer over ons community onderzoek.

 

 


Vragen?
Lieke van Duist

Email
Functie Research Manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 39


Gerelateerde artikelen

Segmentatieonderzoek 2018 van start

14 maart 2018

'Elke goede marketeer moet zich bewust zijn van het effect van reclame'

Karel Slootman
14 juli 2020

Bureaucratie frustreert jonge ambtenaar

Marco Sodderland
31 oktober 2019

Financiële afspraken tussen echtparen dragen ook bij aan post-huwelijksgeluk

Jorn Lingsma
09 september 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency