Toegankelijkheid

Skip to main content

Nieuwe onderzoekmethoden ontwikkeld tijdens corona

12 oktober 2021

Oktober 2021 – Motivaction heeft in de tijd dat we met corona te maken hebben, de dienstverlening en een aantal onderzoeksmethoden aangepast naar de nieuwe situatie. Daarbij heeft de gezondheid van onze medewerkers en relaties altijd voorop gestaan en hebben we de richtlijnen van het RIVM aanhouden. Ook nu de regels versoepeld worden werken we deels vanuit huis en deels op kantoor.

Onze onderzoeken hebben we in de meeste gevallen conform planning kunnen uitvoeren en/of op kunnen starten. Daarbij maken we inmiddels ook gebruik van een aantal nieuwe tools die het doen van onderzoek op afstand mogelijk maakt:

  • Video interviews: we voeren online video interviews uit via de webcam terwijl respondenten voor hun koelkast staan, op hun werkplek zitten of een website bezoeken. Deze onderzoeksvorm is niet alleen geschikt voor ‘werkplekgesprekken’ maar ook consumenten zijn inmiddels gewend geraakt aan deze andere vorm van het voeren van face-to-face interviews. Voordeel is dat de respondent geen reistijd heeft (en we dus ook respondenten ver weg kunnen interviewen) en dat opdrachtgevers vanuit huis de gesprekken kunnen volgen.
  • Video focusgroepen: ook de face-to-face focus groepen heeft een videobellen variant gekregen. Omdat via de camera de onderlinge dynamiek wat lastiger te volgen en te managen is, houden we een maximum aan van 4 deelnemers per video groepsdiscussie. Ook hier geldt dat respondenten niet hoeven te reizen en dat de video-groepsdiscussies door de opdrachtgever op afstand kunnen worden bijgewoond.
  • AdFlow: onze adFlow voor kwalitatieve concept- en pretests is nu geheel inzetbaar voor online onderzoek. De effectiviteit van een reclame hangt af van bepaalde elementen, zoals een specifieke zin, die ene scene of begeleidende muziek. Met adFlow krijg je per seconde diepgaand inzicht in de waardering van al deze aspecten in jouw reclame of reclameconcept. De respondent krijgt de reclame-uiting online te zien en na afloop bespreek je de resultaten met behulp van videobellen.
  • VisualFocus: VisualFocus is een onderzoekstool die onderzoek interactiever, effectiever en leuker maakt. Deze online tool helpt door middel van gamification om een visuele insteek te geven aan kwalitatieve groepsdiscussies. Deelnemers voeren heel eenvoudig met hun mobiele telefoon opdrachten uit en de resultaten zijn direct zichtbaar op een groot beeldscherm.
  • EEG-onderzoek: Samen met onze partner Alpha.One meten wij hersenactiviteit om consumentengedrag te voorspellen. Daarvoor monitoren wij de hersenactiviteit van respondenten terwijl verschillende stimuli (bijv. advertenties of verpakkingen) worden aangeboden. Eye-tracking en kwalitatieve interviews voegen wij toe om te begrijpen wat de reacties precies veroorzaakt. Met behulp van deze technieken analyseren wij tot in detail hoe het onderbewustzijn reageert op prikkels en kunnen wij reclames en/of verpakkingen helpen verbeteren.

Daarnaast zijn onze bestaande onderzoeksmethoden verder geoptimaliseerd:

  • e-Safari: benader via een platform de doelgroep in zijn of haar eigen omgeving met vragen en opdrachten gedurende 1 of 2 weken, bijvoorbeeld om een customer journey in kaart te brengen of een concept te testen en ontwikkelen.
  • M-Talk: breng een groep mensen uit jouw doelgroep online samen om met elkaar in discussie te gaan. De onderlinge interactie staat hierbij centraal en levert unieke inzichten op. De duur van een M-Talk onderzoek kan variëren van een week tot een jaar en is daardoor uitermate geschikt voor complexe thema’s, gevoelige onderwerpen of radicaal nieuwe concepten.
  • QuickTalk: deze ‘vaste’ community met 300 Nederlanders kunnen we ieder moment online benaderen met jouw vragen, stellingen of te evalueren concepten. Kwalitatief onderzoek in 1 tot 3 dagen.

In de achterliggende periode hebben wij niet stilgezeten en de mogelijkheden van onze  onderzoekmethoden verder vergroot. Inmiddels keren we weer een beetje terug naar het ‘oude normaal’ en staat het Motivaction team voor je klaar om met behulp van de juiste onderzoeksmethoden een passend antwoord te vinden op jouw specifieke vraagstuk. Wil je meer weten, bel ons op 020 589 83 83 of stuur een mailtje naar Karel ( ) of Pieter Paul ( ). 

Wij kijken ernaar uit om je te weer persoonlijk te ontmoeten in onze onderzoekstudio’s aan de Marnixkade.

Hopelijk tot snel,

Karel Slootman

Pieter Paul Verheggen


Vragen?
Pieter Paul Verheggen

Email
Functie Algemeen Directeur
Telefoon +31 (0)20 589 83 83

Karel Slootman

Email
Functie Managing Partner
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Digitality

Wat drijft de digitale consument?
Kevin Hengstz
14 maart 2018

Klanten die boos worden van een feeststol, kopen ‘m wél

André Kamphuis
07 juli 2022

Ondanks discussie over nepnieuws: groeiende meerderheid vertrouwt journalistiek wél

Pieter Paul Verheggen
09 februari 2021

Twaalf procent van Nederlanders wisselde afgelopen jaar van mobiele provider

Cecilia Keuchenius
12 november 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency