Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag 1 keer per maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in.
- Paloma Bunck,
Research manager
|
|
In mei ontvangen de meeste Nederlanders die in loondienst zijn hun jaarlijkse vakantiegeld. Voor de één komt dat als een totale verrassing, terwijl de ander er al lang rekening mee heeft gehouden in de financiële planning. Er blijken grote verschillen te zijn tussen de Fintality-segmenten in hoe zij met hun (vakantie)geld omgaan.
Dat betekent dat deze verschillende groepen ook anders benaderd moeten worden. En met een andere boodschap en tone of voice. Fintality helpt om grip te krijgen op jouw doelgroep.
Lees hier meer over in de nieuwsbrief!
|
|
|
Interesse in grote voetbaltoernooien in ruim 30 jaar bijna gehalveerd
Een derde van de Nederlanders (35%) is nog maar geïnteresseerd in het EK voetbal, dat bijna van start gaat in Duitsland. In vergelijking met de toernooien in de jaren negentig is dit best weinig. Toen liep nog bijna twee derde van de Nederlanders ruim voor aanvang van de toernooien al met oranjekriebels rond.
De betrokkenheid bij Oranje blijft echter op peil en meedoen aan voetbalpooltjes en inhaakacties is populairder dan rond het vorige EK. Dit blijkt uit het traditionele Oranje-onderzoek dat in aanloop naar grote voetbalevenementen door Motivaction wordt uitgevoerd.
Benieuwd naar de andere resultaten van het traditionele Oranje-onderzoek?
|
|
|
Financiële aantrekkelijkheid elektrisch rijden neemt af, draagvlak voor de overstap naar meer duurzame mobiliteit blijft groot
De energiemarkt is voortdurend in beweging. Bij Motivaction houden energie-experts Caress Ridder en Gerard Van der Werf de nieuwste trends en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. In samenwerking met de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie brengen zij regelmatig actuele thema's onder de aandacht. Deze keer ligt de focus op ‘het draagvlak voor de overstap naar duurzame mobiliteit’.
Vergeleken met mei 2023 zijn minder Nederlanders van plan om in de komende 5 jaar een elektrische auto aan te schaffen. Het percentage is gedaald van 21% naar 15%. De afschaffing van de aankoopsubsidie (SEPP) en de onduidelijkheid van het huidige kabinetsbeleid maken elektrisch rijden minder aantrekkelijk voor consumenten.
Benieuwd naar hoe de Nederlander over elektrisch rijden denkt en hoe je het aantrekkelijker kunt maken?
|
|
|
Vakantiegeld: Verwachting of verrassing?
|
|
|
In mei ontvangen de meeste Nederlanders die in loondienst zijn hun jaarlijkse vakantiegeld. Hoewel je zou denken dat iedereen uitkijkt naar dat extra zakcentje, blijkt uit ons onderzoek dat dit niet altijd het geval is. Slechts 81% van de ontvangers van vakantiegeld kijkt er ook naar uit. Waar ligt dat aan? Waar geven Nederlanders hun vakantiegeld aan uit? Is dit aan vakantie of juist aan hele andere dingen? En voor wie komt dat extraatje (ieder jaar) als een complete verrassing en wie heeft er van tevoren al rekening mee gehouden?
Benieuwd hoe de verschillende segmenten tegen vakantiegeld aan kijken en waar ze het aan uitgeven?
|
|
|
|
Whitepaper ZorgMentality vernieuwd
Elke zorgcliënt is uniek, met verschillende behoeften en perspectieven waardoor diegene de zorg op zijn of haar eigen manier ervaart. Hoe houd je bij de ontwikkeling van producten, strategie en beleid rekening met al deze verschillende typen zorgcliënten?
Met dit in gedachten hebben wij ZorgMentality ontwikkeld. Dit model onderscheidt zorgcliënten in hoe zij in het leven staan en hoe zij tegen de zorg aankijken. Onze 3 ZorgMentality-profielen kunnen jou helpen bij het ontwikkelen of evalueren van communicatie, beleid, zorginnovaties en zorgaanbod.
Wil je weten hoe jij ZorgMentality kan inzetten?
|
|
|
Doe je mee aan het Nationaal BBQ Onderzoek 2024-2025?
|
|
|
|
Barbecueën is een activiteit die Nederlanders, ongeacht afkomst of achtergrond, met elkaar verbindt. Bijna negen op de tien burgers in Nederland doen het minimaal eens per jaar.
Gezien de populariteit van het barbecueën in Nederland, voeren wij opnieuw een Nationaal BBQ onderzoek uit en jij kunt eraan deelnemen!
Dit onderzoek verschaft inzichten in de meest recente trends binnen de barbecuecultuur. Wat drijft de BBQ’er? Wie overweegt de aanschaf van een nieuwe barbecue? En hoe duurzaam is barbecueën eigenlijk?
Heb je interesse om deel te nemen?
|
|
|
Pieter Paul en Karel over onze D&IN nominatie!
Op 27 juni is het zover! Dan weten we of Motivaction de titel van 'Bureau van het Jaar' in de wacht sleept tijdens de uitreiking van de Data & Insights Awards. Tot die tijd blijft het spannend, maar we wilden graag nogmaals onze trots delen over de nominatie en waarom deze zo belangrijk is voor ons als bedrijf.
Waarom zijn juist wij genomineerd? Wat onderscheidt ons van andere Data & Insight bureaus? Wat betekent de nominatie voor ons?
|
|
|
Van grijs naar groen: hoe krijgen we meer groen in Nederlandse tuinen?
|
|
|
|
30% van de Nederlandse tuinen is grotendeels of volledig verhard. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) merkt op dat de verstening van stedelijke gebieden leidt tot wateroverlast en hittestress. Om de leefomgeving klimaatbestendiger te maken, is het belangrijk tuinen te vergroenen door stenen te vervangen met planten, bloemen en bomen. Dit bevordert biodiversiteit en de gezondheid van inwoners.
Hoe krijgen we Nederlanders zover om hun tuinen te vergroenen? Door in te spelen op de intrinsieke motivatie van mensen, hun eigen effectiviteit om de tuin te vergroenen en hun wens voor een opgeruimde tuin.
Ben je benieuwd naar de tips voor interventies om de tuinen groener te krijgen?
|
|
|
Gezondheid minst belangrijk bij de keuze van een kant-en-klaarmaaltijd
|
|
|
Uit recent onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat kant-en-klare én bezorgmaaltijden te veel zout, geen volkorengranen en te weinig groente bevatten om als 'gezond’ uit de test te komen. Maar liggen de consumenten hier wakker van?
Wij zochten het uit en het blijkt dat consumenten meer waarde hechten aan gemak en snelheid dan aan gezondheid bij het kiezen van kant-en-klaarmaaltijden. Slechts enkelen baseren hun keuze op gezondheidsclaims zoals 'weinig verzadigd vet', 'weinig natrium', 'veel eiwitten' en 'weinig suiker'.
Kant-en-klaarmaaltijden zijn gemakkelijk en lekker, maar zelf koken blijft favoriet onder de consument. Wil je meer weten over de trends en veranderende behoeften van consumenten op het gebied van voeding?
|
|
|
|
Wil je elke maand als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events?
Schrijf je hier in:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief