Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag 1 keer per maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in
|
Onderzoek naar humor en media, met wie doe je dat nou liever dan De Speld?
Samen met De Speld deden we onderzoek naar hun publiek en identificeerden we drie interessante groepen. Hoe bereik je hen? Welke comedians, televisieprogramma's en platforms vinden zij nog meer grappig? En welke juist niet?
Lees hieronder verder.
|
|
|
Journalistiek vertrouwen Nederlandse burgers 2024 blijft hoog in vergelijking met Amerikanen
Wie de Amerikaanse verkiezingen volgt, is inmiddels wel gewend aan beschuldigingen van 'fake news'. Dit heeft ertoe geleid dat weinig Amerikanen het nieuws nog vertrouwen. Maar hoe zit dat in Nederland?
Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat het vertrouwen in de journalistiek hier nog steeds sterk is: maar liefst 57% van de Nederlanders geeft aan het nieuws te vertrouwen, terwijl slechts 11% aangeeft weinig tot geen vertrouwen te hebben.
Wil je meer weten over hoe het vertrouwen in de media zich ontwikkelt, de rol van sociale media en welke nieuwsbronnen Nederlanders wel en niet vertrouwen?
|
|
|
Twee derde van Nederlanders heeft nog nooit van het probleem netcongestie gehoord
De energiemarkt is voortdurend in beweging. Bij Motivaction houden energie-experts Caress Ridder en Gerard Van der Werf de nieuwste trends en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. In samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie brengen zij regelmatig thema's onder de aandacht, dit keer met het thema 'netcongestie'.
Netcongestie op het elektriciteitsnet betekent dat er op sommige momenten of plaatsen meer stroom nodig is of wordt opgewekt dan het netwerk aankan. Hierdoor kan er minder stroom door de kabels vervoerd worden, wat problemen kan veroorzaken.
Slechts 6% van de Nederlanders geeft aan een duidelijk begrip te hebben van wat netcongestie daadwerkelijk inhoudt. Deze lage bekendheid met het probleem is zorgwekkend.
Wil je meer weten over wat de gevolgen kunnen zijn en waarom het belangrijk is dat meer Nederlanders begrijpen wat dit inhoudt?
|
|
|
Tweedehands populair bij 63% van Nederlanders
|
|
|
Duurzaamheid en de druk op de koopkracht maken kringloopwinkels steeds aantrekkelijker. Zowel de vraag naar als het aanbod van tweedehandsproducten schiet omhoog.
Maar wie zijn deze tweedehands kopers eigenlijk? Hoe vaak bezoeken ze kringloopwinkels en waarom? Kringlooporganisatie Het Goed en Motivaction onderzochten het Nederlandse publiek om antwoorden te vinden.
55% van de Nederlanders koopt tweedehands, zowel online (Marktplaats, Vinted) als in winkels.
Benieuwd naar wie deze kopers zijn en wat hen motiveert?
|
|
|
|
Mentality X Humor in de media: hoe humor het publiek bereikt
Humor speelt een essentiële rol in de media, maar hoe bereik je de juiste doelgroep met de juiste grap? We zochten het samen met De Speld & partners uit.
Met behulp van ons Mentality model werden verschillende groepen humorliefhebbers in kaart gebracht. Het onderzoek onthult dat humor sterk varieert tussen groepen. De ene doelgroep voelt zich aangetrokken tot absurde, satirische humor en de andere weer tot een meer traditionele en relativerende benadering.
Ben je benieuwd naar de drie doelgroepen en welke platformen zij grappig vinden?
|
|
|
Camera, licht, actie: op zoek naar de perfecte filmtrailer
Voor de release van de film 'De Vuurlinie' ontwikkelde Dutch Filmworks drie verschillende filmcommercials. Met kwalitatief onderzoek ontdekten ze hoe kijkers deze trailers ervaarden.
Wij voerden het onderzoek uit om te bepalen welke scènes het meest nieuwsgierigheid wekten en welke trailer het beste aanslaat bij actie- en dramaliefhebbers.
De inzichten hielpen bij het kiezen en optimaliseren van de beste filmcommercial, en bepaalden de juiste kanalen voor verspreiding.
Benieuwd naar de keuzes en welke trailer eruit sprong?
|
|
|
Dalende bezoekersaantallen in Nederlandse Winkelstraten
|
|
|
|
In de eerste helft van 2024 daalde het aantal bezoekers in winkelstraten van grote, middelgrote en kleine steden in Nederland. RMC-onderzoek toont een afname van 10,1% in de grote steden vergeleken met vorig jaar.
Volgens RMC-onderzoeker Huib Lubbers had het klimaat meer invloed op het winkelgedrag dan de economie.
Meer weten over de trends in winkelstraten?
|
|
|
Adhesive Campaign Test: test de werkelijke impact van je campagne
|
|
|
Ontdek met de Adhesive Campagne Test van Motivaction en Annalect de werkelijke impact van jouw campagne! Krijg direct inzicht in hoe goed jouw campagne de aandacht trekt en hoe jouw doelgroep deze waardeert.
Waarom is dit belangrijk? Een campagne kan veel bereik hebben, maar zonder echte impact blijft het resultaat uit. Wij helpen je inzicht te krijgen in de werkelijke effectiviteit van je boodschap.
Wil je weten hoe het werkt en hoe je de effectiviteit van jouw campagnes kunt verbeteren?
|
|
|
|
Webinar: hoe krijg je jouw werknemers in beweging
Je medewerkers in beweging krijgen - in de breedste zin van het woord - kan een uitdaging zijn. En one size fits all werkt meestal niet. Tijdens het webinar van Sparkey, ons onderzoeksteam dat zich specifiek richt op de arbeidsmarkt, over Gedragsbeïnvloeding op het werk, vertelden we hier meer over. Inzicht hebben in de waarden en drijfveren van je medewerkers biedt de juiste 'haakjes' voor je strategie en communicatie. Bijvoorbeeld over onderwerpen als Vitaliteit en Leren & Ontwikkelen.
Benieuwd naar het verhaal dat Ester Koot vertelde?
|
|
|