Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag 1 keer per maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in
- Paloma Bunck,
Research Manager
|
|
Goedendag {{contact.firstname}},
Dinsdag 17 september is het weer zo ver: Prinsjesdag. De één verheugt zich op alle festiviteiten rondom Prinsjesdag: de hoedjes in de Ridderzaal, de rijtoer of een glimp van ons koningshuis. De ander is vooral benieuwd naar de financiële plannen van de regering: wat heeft de regering dit jaar voor ons in petto? En wat betekent dat voor onze portemonnee?
Als het aan het Nederlandse volk zou liggen, en zij zouden minister van Financiën zijn, zouden zij het beschikbare geld héél anders verdelen. Wil je weten hoe?
Lees hieronder verder.
|
|
|
Zó zouden Nederlanders het geld verdelen als minister van Financiën
Bijna iedereen in Nederland kent Prinsjesdag, maar de meningen over deze traditie zijn verdeeld. Terwijl een kwart van de Nederlanders Prinsjesdag ouderwets vindt, ziet de helft het juist als een waardevolle traditie.
Dit jaar zijn Nederlanders vooral benieuwd naar de concrete financiële plannen van de regering, zoals nieuwe belastingmaatregelen en de Miljoenennota. Opvallend is dat veel mensen beseffen dat deze plannen direct invloed hebben op hun persoonlijke situatie.
Daarnaast genieten velen van de festiviteiten rondom Prinsjesdag, zoals de Troonrede en het verschijnen van de koninklijke familie. Als Nederlanders zelf de begroting mochten opstellen, zouden ze het geld anders verdelen.
Benieuwd hoe verschillende groepen denken over de verdeling van de financiën en het belang van financiële educatie voor kinderen?
|
|
|
Een vijfde Nederlanders is bereid om het dubbele te betalen voor hun vliegticket
De energiemarkt is voortdurend in beweging. Bij Motivaction houden energie-experts Caress Ridder en Gerard Van der Werf de nieuwste trends en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. In samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie brengen zij regelmatig thema's onder de aandacht, met deze keer als thema 'vliegvakanties'.
De luchtvaartindustrie streeft naar volledige klimaatneutraliteit in 2050. Om de uitstoot te verminderen, wordt gewerkt aan vergroening. Het is daarbij noodzakelijk dat vliegtuigen zuiniger gaan vliegen en meer vliegen met duurzame brandstoffen.
Eerder dit jaar werd bekend dat vliegtickets hierdoor duurder zullen worden, mogelijk zelfs verdubbelen. Wat vinden consumenten hiervan? Zijn ze bereid die hogere prijs te betalen? En waarom kiezen ze toch voor het vliegtuig, ondanks de prijsstijging?
|
|
|
Iedereen aan het woord: de impact van inclusief onderzoek
|
|
|
Inclusief onderzoek is cruciaal om betrouwbare en representatieve inzichten te verkrijgen, die écht de diversiteit en complexiteit van onze samenleving weerspiegelen.
Bij Motivaction benadrukken we het belang van inclusieve werving en selectie, waarbij we streven naar een diverse groep respondenten met verschillende achtergronden, leeftijden, en sociaaleconomische situaties.
Benieuwd hoe we dit doen?
|
|
|
|
Zomeronderzoek: hoe denkt de Nederlandse beroepsbevolking over werken in de reissector?
Het is zomer, tijd om op vakantie te gaan! In dit thema kwam stichting Reiswerk dit voorjaar met de volgende onderzoeksvraag: wat is het imago van werken in de reissector?
Reiswerk zet zich in voor de reissector en wil graag weten hoe ze mensen enthousiast kunnen maken voor werken bij reisorganisaties. Daarom klopten ze aan bij Sparkey, het HR-team binnen Motivaction.
Het aantrekken van nieuw talent is geen eenvoudige opgave in de huidige krappe arbeidsmarkt. Met het onderzoek hebben we een beter inzicht gekregen in het huidige imago van werken in de reissector onder diverse doelgroepen.
Benieuwd naar de resultaten en de beste strategieën voor het werven van medewerkers in de reisbranche?
|
|
|
Voedingsgewoontes 2024: gezonder, minder vlees, minder bezuinigingen
|
|
|
|
Nieuwe inzichten in voedingsgewoontes in 2024!
Uit het Motivaction-onderzoek blijkt dat Nederlanders gezonder eten, minder vlees consumeren en minder bezuinigen op voeding. De acceptatie van proteïnevervangers en de populariteit van diepvries- en seizoensproducten nemen toe.
Benieuwd naar de volledige trends en inzichten?
|
|
|
''Doe niet dom, doe 'm om'': veilige seks en bewustwording onder jongeren
|
|
|
Veilige seks begint met bewustwording. De BNNVARA-campagne ''Doe niet dom, doe 'm om'' speelt in op de toenemende zorgen over de verspreiding van soa's onder jongeren. Naast voorlichting richt de campagne zich ook op het doorbreken van van taboes rondom condoomgebruik.
Met deze aanpak hoopt de campagne niet alleen het aantal soa's terug te dringen, maar ook een bredere discussie over seksuele gezondheid op gang te brengen.
Samen werken we aan een generatie die bewust omgaat met seksuele gezondheid. Wil je meer weten over de campagne?
|
|
|
|
In opdracht van Stichting Texels Museum deed Motivaction International onderzoek voor vier musea op Texel, waaronder Ecomare. Als onderdeel van deze samenwerking mocht we met Motivaction een zeehond adopteren zodra er één in de opvang kwam.
In juni kregen we de kans om een zeehondenpup te adopteren, die we Ziggy noemden. Ziggy werd opgevangen na gewichtsverlies en het uitblijven van zijn moeder. Dankzij de zorg van Ecomare herstelde hij volledig.
Nu is Ziggy een gezonde zeehond van 22 kilo en werd hij vrijgelaten in zee. We hopen dat hij groot en sterk wordt en een mooi leven heeft in de Noordzee!
Foto ©Jeroen Hoekendijk
|
|
|